Hemma med halmen bakade vi jordgubbspaj

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
Det här har jag längtat efter. Skördetid.
 
Idag for vi iväg till en oändlig äng av jordgubbsplantor. Ni vet mängder av sådär stora plantor som fullkomligt dignar av bär. Lillungen skuttade förtjust kvittrande mellan raderna, hänförd över nästan allt.
 
Hemma med halmen (eller snarare med en massa gubbar) bakade vi paj och syltade. För att kunna plocka fram sommaren mitt i vintern frös vi även in några av de finaste.
 
Pajen vi gjorde har många år på nacken och smakar lika gott år efter år. Receptet är min mammas och det bjuder jag er på idag. Varsågoda!;)
_____________________________________________________________________________________________________
 
Ingredienser jordgubbspaj:
 
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1/2 tsk bakpulver
1 knivsudd salt
150 g smör, smält
 
jordgubbar
2 msk socker
1 tsk potatismjöl
 
Gör så här: Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt. Häll ner smöret och knåda ihop. Tryck ut i en osmord form. Skiva jordgubbar och fyll formen. Strö på socker och potatismjöl. Grädda i 200 grader i ca 20 minuter. Servera ljummen med grädde.
 
 

Kommentarer
Postat av: Smulpajen

Det låter jättegott jag blev sugen själv jag tycker lillungen är söt

2012-07-03 @ 07:27:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen