Köttfärspaj med ost- och creme fraichetäcke




Hemgjord paj är en riktig favorit i min mun. Dessutom smidig i sitt "allt i ett-koncept" och ofta väldigt god.

Lätt att förbereda när tiden finns för att sedan ätas när det kurrar i magen. Idag bjuder jag er på en smakrik köttfärspaj med krämigt täcke. Gooood!
______________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

Pajdeg:

50 g smör, rumsvarmt
4 dl vetemjöl
1 1/2 dl mjölk
2 tsk bakpulver

Fyllning:

500 g nötfärs eller blandfärs
2-3 små lökar, hackad
2 vitlöksklyftor, pressade
kantareller
2 msk kinesisk soja
1 köttbuljongtärningar

salt och peppar

Täcke:

5 dl creme fraiche
2-3 dl ost, gärna lagrad, riven

Gör så här: Knåda ihop degen till pajskalet, kavla ut och klä en form. Fräs nötfärsen och blanda i övriga ingredienser. Smaka av med salt och peppar. Lägg i köttfärsröran i pajskalet. Rör ihop creme fraiche och ost. Lägg röran uppepå köttfärsfyllnigen. Grädda i ca 200 grader tills pajen fått fin färg. Servera med sallad och bröd.

Kommentarer
Postat av: Monica

Helt klart ännu ett recept att prova bland många andra ur din samling! Har testat en hel del & inte varit i närheten av besvikelse :)) Vill även sent omsider gratta till nya senaste familjemedlemmen! Läser ofta men är har varit dålig på att kommentera både händelser,fin fina bilder & spännande recept! Önskar dig en fortsatt härlig f-ledighet. Njut & ha dé bra! / Monica, Eber.

2012-05-17 @ 11:27:06
Postat av: Lena

Tack Kakrin för alla fina recept du delar med dig av till oss läsare. Jag bara älskar din blogg. Ibland sitter jag bara och njuter av dina fina bilder.

2012-05-17 @ 17:19:38
Postat av: Lena

Varför ser man inte när man skriver fel förrän det är för sent? Karin, menar jag ju!

2012-05-17 @ 17:26:34
Postat av: Evalinn

Det ser ut som en paj helt i min smak! :-)

2012-05-17 @ 22:02:12
URL: http://www.lillareceptboken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen