Saftig äppelkaka

Foto: Karin / bevemyrs blogg
 
Höstens godaste äppelkaka. Om jag räknar rätt så har jag bakat sju stycken den senaste månaden. Nu har jag inte proppat i mig alla själv även om det har varit frestande. ;)
 
Senast idag var jag fikaansvarig på jobbet och en psykolog och kollega kommenterade bakverket med "Du Karin, det där var en fantastiskt god kaka!". Flera visade sig vara nöjda och receptet delades ut både till höger och vänster.
 
Kakan är verkligen superenkel och jag tror att det är smått omöjligt att misslyckas. Den blir alltid lika god.
 
 
____________________________________________________________________________________________________
 
 
Ingredienser äppelkaka

2 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
150 g smält smör, svalt
1 äpple, skalat och skuret i klyftor

Gör så här: Rör samman ägg, socker, vetemjöl och smör med en slev i en bunke. Häll smeten i en smord och bröad form (gärna med löstagbar kant). Stick ner äppelklyftor. Grädda i 180 grader i ca 45 minuter. Servera kall med vispad grädde.
 
Bevemyrs på facebook
 

Kommentarer
Postat av: Veronica

Jättegod! Även känd som 'Astas kladdkaka'. Gjorde en igår - den var god. Åt resten idag, efter en natt i kylen - ännu godare! = )

2014-09-27 @ 11:30:44
Postat av: Felicia

Vi åt en liknande kaka igår till efterätt.. o hjälp vad god den var!!! hade nog kunnat sluka hela kakan om jag hade orkat och fått;) så enkel och göra!
Kram!!

2014-10-12 @ 19:09:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen