Linneas Påskbiskvier







Min brorsdotter Linnea är verkligen jätteduktig på att baka!! På påskdagen bjöd hon på egentillverkade biskvier med en smak av citron och vit choklad. Lyxigt och supersmarrigt!!! Till hösten har hon sökt till gymnasiets  Bageri och konditori program, helt rätt val tycker mina smaklökar!!!:) 

Ingredienser:

Bottnar:
400g Mandelmassa
2 äggvitor

Smörkräm:
100 gr margarin
1 ½ dl florsocker
1 äggula
½ citron

Garnering:
150 gr vit blockchoklad
Lite mandelmassa
gul och grön karamellfärg

Beskrivning:
Sätt på ugnen på 200 grader i vanlig ugn och ca 175 grader i varmluftsugn.

Bottnar: Vispa äggvitorna till löst skum. Dela mandelmassan grovt med
händerna. Blanda skummet med mandelmassan till en smidig deg. Klicka med
hjälp av två skedar ut blandningen på bakplåtspapper på en plåt. Platta
till dem lite. Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 10-15 minuter.
Lossa kakorna med en stekspade i plåt och lägg dom på ett kallt underlag
så dom svalnar.

Smörkräm: Pressa ut saften ur den halva citronen. Rör margarinet med
florsockret, äggulan och citronsaften till en smidig kräm. Bred krämen
lite toppigt på undersidan av dom kalla bottnarna. Ställ in kakorna i
kylen eller frysen så att smörkrämen bli riktigt kall.

Garnering: Ta mandelmassa och färga den grön med hjälp av karamellfärg. Forma Mandelmassan till små hjärtan. Bryt sönder chokladen i en
skål som står i varmt vattenbad. Vänta tills chokladen smällt, häll i
gul karamellfärg och doppa kakorna i chokladen lägg på ett hjärta innan
chokladen stelnat. ställ kallt till det är tid att äta dom :)





Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag dom vart jätte goda.Jag hade inte gjort dom innan jag gjorde dom till påsk och det blev bara 12stycken så det var en vild chansning. Viste Du att jag har kommigt in på bageri?



// LINNEA

2009-04-16 @ 12:06:35
URL: http://bevrmyrskan.blogg.se/
Postat av: Karin

Oj, det var kul!!! Supergrattis!!!

...väntar fortfarande på kort på biskvistjärnan!



Kram!

2009-04-16 @ 14:13:32
Postat av: Linnea

Jag var på pappa om det men då sa han "inte nu hella tiden" men om han inte hjälper mig i dag så får jag försöka själv! :)



Kram Linnea

2009-04-17 @ 11:21:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen