Kladdkaka med dumle

Foto: Karin / bevemyrs blogg

 

Aaaaag! Den här kladdkakan är livsfarlig. Sååå himla god! Det går bara inte att låta bli den!!

 

Ingredienser:

100 g smör
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
1 dl kakao
1/2 tsk salt
1/2 påse Dumlekolor, gärna Dumle Stars ( som har olika smaker, vanlig dumlekola, chokladkola och fudge)

Så här gör du: Smält smöret. Blanda socker, salt, mjöl och kakao. Rör ner smöret och tillsätt sedan äggen. Rör ordentligt så det blir en jämn smet. Smöra och bröa en form med avtagbar botten. Sätt gärna ett bakplåtspapper i botten så är det ännu enklare att få kakan att lossna sen. Skär dumlekolorna mitt i tu och rör ner i smeten. Häll över allt i formen.

Ställ in kakan mitt i ugnen, 150 grader varmluft och 175 grader i vanlig ugn i ca 20-30 min. Den ska vara KLADDIG när den är klar. Servera den sen ljummen (då blir kolan lite rinnande och seg) eller kylskåpskall.

 

Själv (för hundratals kladdkakor sedan:) hittade jag det här receptet på "matplatsen.org"!

 

 


Kommentarer
Postat av: MGP

Mums så gott! De sega kolorna var det godaste. Synd bara att kladdkakan tog slut så fort...

2009-04-05 @ 12:40:39
Postat av: Karin

Kul att du gillade kakan...du får göra en till:), inte helt fel att njuta av en söndag som den här!!

2009-04-05 @ 12:57:53
Postat av: Lenny

jätte god vart den... =) Jag ska hellt klart göra om den någon anan dag. Även dom gästerna vi hade gillade den jätte mycket.

2009-05-11 @ 15:24:05
URL: http://bevermyrskan.blogg.se/
Postat av: Jerka

Och givetvis faller även jag in i hyllningskören!!

Såååååå gott!!!!!

Jag fick nog diabetes på kuppen, men vissa smällar får man ta helt enkelt!!



Kram!!

2009-05-25 @ 08:57:24
Postat av: Tildah'

Ska testa och göra den ikväll, vi får ser hur det blir men det ser och låter ju på dom som har smakat att det är otroligt gott så jag hoppas på det bästa!

2011-11-26 @ 16:24:26
URL: http://tiildahs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen