Filmjölkslimpa




                                                                       Foto: Karin / bevemyrs blogg

Veronica tog med en nybakad limpa ut på havet! Väldigt god, jättejättegod faktiskt! Enkel att göra är den också!! För mig som i princip aldrig äter ljust bröd känns den dessutom grov och nyttig att äta!!

Ingredienser:

1 liter fil
1 1/2 dl sirap
1 1/2 tsk salt
4 dl vetemjöl
1 1/2 dl rågmjöl
5 dl grahamsmjöl
1 1/2 dl vetekli
2 dl vetegroddar
2 dl havrekross
4 tsk bikarbonat

Gör så här:
Blanda alla torra ingredienser, rör ner sirap och fil. Fördela i två väldigt välsmorda formar. Grädda långt ner i ugnen i 60-70 minuter i 175 grader (vanlig ugn). Låt kallna inlindade i bakdukar. Limpan går jättebra att frysa, även skivad. Ett tips är att om du tycker om, även röra ner lite solrosförn, linfrön och russin.




Kommentarer
Postat av: Jerka

Otroligt gott och saftigt bröd! Dessutom nyttigt (har jag hört) om man täcker en skiva med groddar och annat vildvuxet!



As always....Extremt fina bilder!!



Kramar!!!

2009-08-07 @ 08:11:09
Postat av: Cattie

Jahopp, bara att sätta igång och baka då! För brödet var visst nåt i hästväg enl. gubben!? Lite förvånande att han föll för ett nyttigt bröd, men det är vi bara glada för! :-))))

2009-08-07 @ 09:57:25
Postat av: Karin

...ja, och alfagroddar på mackan är ju så himla gott dessutom!! Kanske skulle göra som din sympatiska mamma och börja odla själv, än har jag bara använt mig av "fulvarianten" dvs. den inplastade (dock ekologiska till mitt försvar=) varianten!



Kram!!



2009-08-07 @ 16:24:27
Postat av: Karin

Jaa gör det, baka på!! Det är värt varenda litet besvär det kan tänkas vara!!=)

2009-08-07 @ 16:46:37
Postat av: Jerka

Ja......jag vet ju inte vad du hamnar på i kilopris eller hur mycket du måste konsumera för att det ska vara lönsamt att odla själv, men jag har för mig att det var lite mysigt att plocka direkt ur odlingen och lägga på mackan!



Kramar!!!

2009-08-07 @ 18:36:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen