Inlagd gurka




                                                                              Foto: Karin / bevemyrs blogg

I dessa gurktider vill jag passa på att tipsa om ett gurkrecept som är enkelt och gott. Gurkan har jag ätit sedan barnsben och den är verkligen jättegod!!! Passar utmärkt både som pålägg och till olika maträtter. Till leverpastejmackan och älgsteken är den ett måste!=)

Ingredienser:

2 kg gurka
1 gul lök
2 msk gula senapsfrön
2-3 lagerblad
10 dillkronor (kan ersättas med dillfrö och frysta dillstjälkar)

Lag:

3 3/4 del ättikssprit 24 procent
5 1/4 dl vatten
12 dl socker
3/4 dl salt

Gör så här: Skiva gurkan och löken tunt, lägg i dem i en bunke tillsammans med senapsfrön, lagerblad och dillkronor. Koka ihop lagen och häll den över gurkan. Låt det svalna. Häll upp på förvaringsglas, efter någon dag är den god att äta.. Förvaras den kallt håller den sig i flera år.



Kommentarer
Postat av: Yvonne

Ser både gott ut och verkar enkelt. Jag har ett överflöd av gurka att skörda så det här receptet måste jag absolut prova.

2009-08-10 @ 21:08:06
Postat av: Jerka

Gurktider??



Trolltider, svamptider,influensatider etcetera känner jag till men gurktider??



Känner mig som en noob i dessa kretsar=)



Men gott är det iallafall!!!!



Kramar!!!!

2009-08-10 @ 21:26:53
Postat av: Karin

Jätteenkelt! Mammas recept som sagt och heter egentligen "lätt som en plätt gurka" fast det kändes lite B att skriva ut på bloggen!!=)

2009-08-11 @ 22:09:04
Postat av: Karin

Så du är också uppvuxen med Trolltider!!? Den tyckte jag jättemycket om som barn!!! Älskade när dom dansade soldansen eller vad det nu var?!! Tänk att man kommer ihåg sånt!?



O du...det är aldrig för sent att lära vet du!!



Kram!!

2009-08-11 @ 22:13:39
Postat av: Anonym

Hej

Dumdum fråga? Salnggurka eller Västerås eller kvittar det:)

Ewa

2010-09-09 @ 12:39:53
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Ewa"

Absolut ingen dum fråga! Du kan använda vilken gurka som helst! /Karin

2010-09-13 @ 20:17:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen