Laxsnittar med pepparrot och lime



Foto: Karin / bevemyrs blogg

Julborden på Dunderhov (mitt barndoms- och föräldrahem) har nog alltid sett ganska traditionella ut, allt är gott men inget som egentligen överraskar. I år bestämde vi oss för att utöver den vanliga knytkalasvarianten så skulle alla även ta med någonting nytt, någonting som inte tillhör vanligheterna, jag bestämde mig för "laxsnittar med pepparrot och lime, toppade med sesam". Tjuvsmakat har jag gjort och goooda är dom!=)

En annan favorit som alltid finns med på julbordet är den här fantastiskt goda ansjovistårtan (kika här).

Här är receptet till laxsnittarna:

Ingredienser:

200 g philadelphiaost
1 tsk riven pepparrot
2-3 msk finhackad gräslök
1/2 tsk pressad lime
1 krm vitpeppar
200 g rökt lax i skivor
2 msk sesamfrö

Gör så här: Blanda alla ingredienser utom lax och sesamfrön i en skål. Lägg laxskivorna omlott på en plastfolie så att de bildar en rektangel. Bred ut ostblandningen över laxen, rulla försiktigt ihop till en rulle (som ska vara ganska fast och hård). Strö sesamfrön på en skärbräda och rulla hela laxrullen i fröna, låt rullen vila i kylen någon timme, skär i lagom stora rullar.

Kommentarer
Postat av: Jens

Det där är kanske något för nyår?

2009-12-23 @ 12:07:38
Postat av: Birgitta

Åh vad gott det ser ut. Måste absolut testa dom. Jag vill önska dig och din familj GOD JUL och ett riktigt GOTT NYTT ÅR!!! Ps. Du vet att jag fullkomligt älskar din fina blogg!!!

2009-12-23 @ 12:19:37
Postat av: Vicky

Ja, det får bli en Nyårsgrej! Röktlax ÄLSKAR jag (men pepparroten... älskar jag inte... riktigt lika mycket :)

2009-12-23 @ 18:40:00
Postat av: luckeboi

vilken är den bästa film du sett? :)

2009-12-23 @ 19:00:38
URL: http://lifeoflucke.blogg.se/
Postat av: M I K A E L A

får tipsa min mamma om det där ^^

2009-12-23 @ 19:06:34
URL: http://mikaelabjarve.blogg.se/
Postat av: Boris

Asså din blogg är bäst!

lägg aldrig ner den :)!

2009-12-23 @ 19:06:56
URL: http://boriiisjeliiic.blogg.se/
Postat av: Boris

Asså din blogg är bäst!

lägg aldrig ner den :)!

2009-12-23 @ 19:07:11
URL: http://boriiisjeliiic.blogg.se/
Postat av: Maria [Fotoblogg]

Åh de lät verkligen super gott ;)

2009-12-23 @ 19:48:07
URL: http://mariaholgersson.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Birgitta"

En riktigt mysig och skön jul till dig också!!!

2009-12-24 @ 00:32:47
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Luckeboi"

Njae, det där var svårare, kan nog inte riktigt svara på vilken film som jag tycker är bäst. Jag såg Avatar nyss och och den var helt ok=)

2009-12-24 @ 00:35:36
Postat av: Fröken Dill

Vilka goda snittar, perfekt till nyårsfesten! Och fantastiska foton, som vanligt.

Vårt bidrag till julbordet hos våra familjer är viltpaté med havtornscumberland. Hoppas den blir god.



Massa GOD JUL

önskar fröken Dill

2009-12-24 @ 08:57:31
URL: http://www.frkdill.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen