Lövbiff med grönmögelost och rostade solroskärnor



Foto: Karin / bevemyrs blogg

Mögelost är ju allt bra gott i mat! Här serverar jag er en riktigt fin och enkel variant med lövbiff, grönmögelost, rostade solroskärnor och broccoli!

Ingredienser:

Ca 500 g lövbiff i skivor
250 g färsk broccoli
2 st vitlöksklyftor
1 msk smör eller olja
1-2 tsk salt
100 g grönmögelost eller någon annan ost du tycker om
2 msk rostade solroskärnor


Gör så här: Dela broccolin i små buketter. Skala och hacka vitlöken. Koka broccolin i lättsaltat vatten 3-4 minuter. Låt den rinna av. Fräs vitlöken i hälften av smöret och rör i broccolin och 1/3 av saltet. Stek köttet i resten av smöret ca 1/2 minut per sida. Krydda med resterande salt och svartpeppar. Lägg upp köttet på tallrikar, grovmosa osten och lägg den på ena halvan av köttet, vik över den andra halvan. Strö över solroskärnorna. Servera med broccolin och t.ex grönmögelsås och potatisgratäng.




Själv är jag inte jätteförtjust i färdiga pulvervarianter men Knorrs mix för "Fransk Potatisgratäng" fungerar faktiskt väldigt bra. Testa om ni känner er lite bekväma!

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Jag som älskar mögelost. Detta måste bara testas. Ha det gott.



Kramar/Birgitta

2009-12-16 @ 09:53:55
Postat av: Saras Inredning

Åh vilka underbara bilder :) Man blir ju sugen bara av att titta på dom! Din hjälpreda verkar dessutom fantastisk!



klickade mig hit via Whisky & Champagne - kommer absolut tillbaka (länkar). Snodde dessutom receptet på Pannacottan med glöggmarinerade bär.



kramkram/Sara

2009-12-16 @ 10:06:35
URL: http://katterochpasta.blogg.se/
Postat av: Sussie

Åhh, du har en sådan fin blogg!

2009-12-16 @ 20:39:33
Postat av: Jens

Jag brukar också använda Knorrs mix och den är schysst!

2009-12-17 @ 07:12:03
Postat av: Cissi

Härliga bilder, blir riktigt hungrig haha ;P

Ha en bra dag!!!

2009-12-17 @ 11:32:03
URL: http://cissileandersson.blogg.se/
Postat av: Moa

Älskar lövbiff, receptet verkar spännande, måste provas!:)

2009-12-17 @ 19:22:04
Postat av: Vicky

Provade detta igår och det var fatastiskt gott. Jag åt ris till, och det var helt ok. Nästa gång får det bli potatisgratäng!!

Idag ska jag upp på stan och köpa en sista julklapp

2009-12-22 @ 06:52:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen