Banankaka utan ägg





                                                                        Foto: Karin / bevemyrs blogg

Min lilla unge är allergiska mot ägg och det är inte jättelätt att hitta äggfria smarriga alternativ när det gäller mjuka fikabrödskakor. Känner att jag har en rejäl utmaning i framtidens äggfria bakande och receptletande. En kaka jag brukar baka blir hur som helst riktigt fluffig och god, inte lika "kletig" som kakor med ägg men ett helt ok. och "värdigt" fikaalternativ.

Mina vackra sockerkaksformar kommer förresten från Anna Dolls butik i Söderköping. Jättemycket fint har hon!!! Har du inte vägarna förbi Söderköping kan du ju alltid titta in i hennes webbutik. Just sockerkaksformarna hittar du under rubriken "kök" eller om du frisöker på te.x. "sockerkaksform".

Här är receptet till den äggfria banankakan.

Ingredienser:

4 dl vetemjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk (eller vatten om du vill undvika mjölk också)
2 st bananer
75 gr smör eller margarin

Gör så här:
Blanda alla de torra ingredienserna. Tllsätt smält smör/margarin och mjölken. Mosa bananerna och blanda i. Häll smeten i en smord och bröad form. Grädda i 200 grader i 50-60 minuter eller tills du kollar med en provsticka och de känns lagom.



Kommentarer
Postat av: Mia

Min äldsta är också äggallergisk, och det här har blivit en storfavorit hemma hos oss! Jag vispar smör och socker för att få in luft i smeten, och sen vispar jag ner även bananerna. Mjölken byter jag mot matlagningsyoghurt. Jag har även testat att hacka ner mörk choklad och göra muffins av smeten, vilket blev ljuvligt!



Tack snälla du för receptet!

Postat av: Linnéa

Jag äter inte heller ägg och jag älskar att baka så här har du ett litet tipps. Byt bara ut äggen och smöret mot samma mängd gräddfil. Alltså om du har ett recept med t.ex. 3 ägg (blir ca 1½ dl) och 150 g smör (blir ca 1½ dl) så tar du istället 3 dl gräddfil. Det blir en underbar konsistens och personligen tycker jag att det blir godare än ägg-recept. Bakpulvret kan man även byta ut mot bikarbonat så jäser det lite extra. ^^

2011-02-18 @ 16:13:01
Postat av: Helena

Jag googlade på äggfri banankaka och hamnade hos dig, så jag har inte läst nåt annat inlägg än detta... men har du provat "No Egg"? Tycker det är alldeles lysande när jag ska baka till min vegetarian-svägerska.

2011-06-14 @ 10:01:27
Postat av: Karolina

Tack för banankakan! Perfekt slutdestination för alla övermogna bananer och för vår dotter som inte tål ägg.

Inne på andra baket och känner redan på mig att den här kakan kommer bli en stapelvara hemma hos oss.

2012-05-06 @ 19:04:50
Postat av: sussie

Hej! ville ge lite feedback då jag snodde ditt recept!
Har en son som är ägg och mjölkallergisk, kan säga att baka denna med hasselnötsmjölk var en riktig hit.. Min son älskar allt vad bananer är och heter så han är som en solstråle just nu!

Tackar som varmast för detta recept!

2013-08-08 @ 18:26:11
Postat av: Taru

Bra recept och fungerar utmärkt även GLUTENFRITT! jag använde Lailas blåa glutenfri mjölmix, sojamjölk och mjölkfritt flytande margarin samt 3 bananer istället för 2 och 1tsk bakpulver + 1tsk bikarbonat MUMS! Saftigt och gott. Tack!

2014-06-19 @ 16:57:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen