Dumlemuffins




                                                                        Foto: Karin / bevemyrs blogg

När jag går på café väljer jag ganska ofta att äta muffins, gärna stora, saftiga, maffiga och fulla av choklad!=) Innehållet kan ju varieras i oändlighet och det är nog just det som lockar mig! Det här receptet kommer från början från tv-kocken Leila och har en härlig smakblandning av citron och kola. Goda är dom!!

Ingredienser:
100 gr smör
2 dl mjölk
1 citron
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

1 påse Dumle

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små. Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt. Rör ner den ljumna vätskan. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Fyll muffinsformarna till 2/3 med smet. Stick ner några Dumle i varje form. Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 minuter om du gör stora muffins eller 12-15 minuter om du gör små.

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag älskar dumle kramar NK jag måste testa det hemma

2011-06-08 @ 21:19:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen