Tunnbröd



När jag var barn och min bästa kompis Veronica kom cyklandes med ett tunnbrödsrecept i näven var förundran stor. Gick det verkligen att baka tunnbröd hemma som smakar lika gott som köpt? Det gjorde det och det smakade till och med godare än det från affären!

Åren har gått och receptet har följt med. Bröden har varierat i storlek och form och ätits som smörgås med favoritpålägget eller fyllts med ett mer matiigt innehåll i en "klämmvariant". 

Ingredienser:

1 liter lättfil
1 1/2 dl sirap
1 1/2 kilo rågsikt
1 msk bikarbonat
salt
1 påse anis (16 gr)
1 påse fänkål (12 gr)

Så här gör du:
Blanda allt i en bunke, kavla degen (bäst blir det om den är väldigt tunn) till stekpannsstora kakor med kruskavel, grädda i ca 20 sekunder på varje sida i stekpannan. 

Tips: Om du vill variera dig lite kan du använda stora pepparkaksformar och trycka ut önskade former, det brukar se väldigt trevligt ut!




                                                                       Foto: Karin / bevemyrs blogg





Kommentarer
Postat av: Lotta

Kul att du gav mig adressen till din blogg! Nu vet jag var jag ska titta när jag blir sugen på något gott. Och vilka fina foton...

2009-06-12 @ 13:36:12
Postat av: Anders

Nu har jag äntligen fått tag på en kruskavel och bakat tunnbrödet och det blev riktigt gott även om jag inte fick det så tunt som jag ville ha det, men det var så bra som jag kunde med det jag hade. Men ett kanon recept tycker jag.

2009-11-29 @ 22:01:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen