Björkforskakor



                                                                              Foto: Karin / bevemyrs blogg

Här kommer återigen en kaka från min barndom. Det är något visst med kakor just från uppväxten, dom påminner om så mycket mer än bara smaken och kakan i sig. Björkforskakor bakades av min bästa kompis Veronicas mamma Eivor, en lika stor bull- och  bakmamma som min. Den här kakan är en god torr kaka som ändå på något märkligt sätt är lite saftig!=)

Ingredienser:

Mördeg:

4 1/2 - 5 dl vetemjöl
1 dl socker
200 gr margarin eller smör

Fyllning:

2 äggvitor
4 msk socker

Gör så här:
Hacka samman mjöl, socker och matfett till en deg. Låt degen vila svalt. Vispa äggvitor till hårt skum och tillsätt sockret under fortsatt vispning. Dela mördegen i två delar och kavla ut varje del till drygt 1/2 cm tjock rektangel, ca 16X30 cm. Bred på hälften av fyllningen på vardera och rulla ihop dem som två rulltårtor. Lägg dem på en skärbräda och ställ dem kallt en stund. Skär dem i ca 3 cm tjocka skivor och placera skivorna i bakformar. Grädda mitt i ugnen 12-15 min.
175 grader (vanlig ugn) 150 grader (varmluft).



Kommentarer
Postat av: sandra

Jag måste snart sluta att läsa din blogg!!!!!Jag blir så tok sugen varje gång jag ser dina goda kakor, bakelser och allt annat gott!!!!Jag försöker att hålla igen för att gå ner lite i vikt! När jag så dina dumlekakor började det vattnas i munnen!!!!Jag funderar på att ta en "svullardag" och bara baka o äta allt på denna blogg!!! Snälla kan du inte börja med en salladsblogg istället!?!?=)

Kramisar Sandra

2009-06-25 @ 19:38:02
URL: http://sandrasstege.blogspot.com
Postat av: Cattie

Hej, Andreas favvo-kakor är jitterburgare som ju är ett kladdigt äventyr att få ihop bra -det verkar dock som att dem här kakorna påminner om sånna? Humm...Får testbaka och se om de går hem. :-)

Ps. Det bidde ingen Dallas-tröja i mors dags presnt. Det blev en hushållspappershållare istället...;-)

2009-06-26 @ 11:01:58
Postat av: Mimmi

Mumsfilibabba,Kram min duktiga svägerska!

2009-06-26 @ 16:19:44
Postat av: Karin

Sandra.. vet inte om sallad riktigt är min grej=), får se vad jag kan gräva fram ur receptsamlingen! Svullardag?? Haha!!!=) Fast jag håller med, det har blivit mycket sötsaker på bloggen på sistone!!:)

Kram!!

2009-06-28 @ 23:47:24
Postat av: Karin

Cattie...tror faktiskt att du har helt rätt i att kakorna påminner om jitterbuggare, lite annorlunda med bakformen och så bara.



Såå, det är Antes favoritkaka?? Då vet jag vad jag ska bjuda på om jag vill vara lite extra snäll mot min skrivbordsgranne!!=)



Kul att du spanar in bloggen och hoppas det gick bra med vinkycklingen!!

2009-06-28 @ 23:59:53
Postat av: Karin

Mimmi...tack för bloggberömmet!!



Tack för ett trevligt kalas också!!! Kram!!

2009-06-29 @ 00:03:23
Postat av: Verona

Vilken bra idé att göra dom i en form eftersom dom annars kan vara lite sköra!

2009-07-01 @ 15:29:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen