Rullrån




                                                                              Foto: Karin / bevemyrs blogg


Min mamma har bakat rullrån så länge jag kan minnas. Från början använde hon ett rånjärn som man la på spisplattan för att värma, det fungerade bra ända tills spishällen gjorde sitt inträde på Dunderhov. Då fick hon ett elektriskt av mig i födelsedagspresent och det fungerar nog precis lika bra som det gamla, fast det är ju inte samma känsla förstås!=)

Ingen supersmarrig kaka, men fin att titta på och riktigt god som tilltugg till en kopp te!

Ingredienser:

1 1/2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 1/2 dl vatten
1 hg smält smör

Gör så här:
Blanda alla ingredienser och grädda och rulla.

Eller en annan variant med ägg.

Ingredienser:

125 gr smör
2 ägg
1 1/4 dl socker
2 dl vetemjöl

Gör så här:
Smält smöret, vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smöret och mjölet, Värm rånjärnet, grädda och rulla!





En kopp te, rullrån och mys i skönfåtöljen.




Kommentarer
Postat av: Jerka

Vad fränt! Måste villigt erkänna att jag aldrig sett något liknande, smakar de som en glasstrut??



Kram!!

2009-06-02 @ 11:17:47
Postat av: Karin

Jaa, det var en bra beskrivning!! Smakar som rånet till en glass fast lite rundare, fylligare och mer smak! Kram!

2009-06-02 @ 17:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen