Apple tart




Det här är ett riktigt celebert gästkocksinlägg, Mr. Dinnerbase himself!! Har ni inte besökt hans sökmotor för recept, gör det, supersmidigt, länken finns till vänster på sidan. När jag skulle göra det här inlägget började jag fundera på hur länge jag känt Magnus och kom fram till att det måste vara i bortåt femton år, Jisses!!! En trevlig kille är du i alla fall!!:)

Den här tarten som Magnus gör är väldigt enkel samtidigt som den är fantastiskt god!!! Helt klart en riktig efterrättsfavorit!! Det är väl värt varenda öre att investera i en gas eller gasolbrännare om du inte redan har en! 

Ingredienser:
Smördeg
Äpplen
Smör
Socker
Florsocker
Grädde 
Kardemummakärnor



Gör så här:
Kavla ut smördegen och nagga den med en gaffel. Tarten på bilden är tillskuren efter en tallrik för att få den rund. 
Skiva urkärnat och skalat äpple riktigt, riktigt tunnt. Blir bäst om man använder en mandolin.
Lägg ut äppelskivorna omlott.
Strö över socker, nästan så det täcker äppelskivorna. Hyvla över lite smör.
Tillaga i ugn i ca 20 min i 200 grader (vanlig ugn), 180 grader (varmluft).
Ta ut och sikta över florsocker. Åter igen så det täcker tarten.
Karamelisera florsockret med en brännare.
Servera med vispad grädde och grovstötta kardemummakärnor. Voila.




En av bloggens läsare har mailat in en bild på en rabarber-tart som alternativ till Magnus äppel-tart (se ovan). Detta är ett gott alternativ om man t.ex. är allergisk mot äpplen. 


"Tarten är även helt perfekt med rabarber! Vi skar bararbrarna i tunna skivor på längden, sockrade dem och lät dem ligga och "dra" och vattna ur ett tag innan de lades på smördegen (i ett riktigt snyggt rutnät). Resten gör man precis som vanligt.... Blev supergott - värt att testa!" (Kommentar till tidigare inlägg om "Apple tart").







                                                

Mumsar i mig tarten, har antagligen på mig vad som är vårens fetaste t-shirt!!=) Nåja... sjukt cool i varje fall, det är ju inte alla som har JR, Bobby, Sue Ellen, Miss Ellie och gänget på bröstet!! H&M, 150:-

Kommentarer
Postat av: Jerka

Det där såg ju verkligen jättegott ut, synd att jag är allergisk mot äpplen bara!=) Finns det några alternativ där eller är jag hänvisad till glass med strössel?



Wow!! Vilken tröja!! Nostalgi!! Du är dessutom en av få människor som verkligen passar i mintgrönt!



Kram Jerka

2009-05-15 @ 05:53:52
Postat av: Veronica

Tarten är även helt perfekt med rabarber! Vi skar bararbrarna i tunna skivor på längden, sockrade dem och lät dem ligga och "dra" och vattna ur ett tag innan de lades på smördegen (i ett riktigt snyggt rutnät). Resten gör man precis som vanligt.... Blev supergott - värt att testa!

2009-05-17 @ 20:48:56
Postat av: Anonym

Nu har jag också provat den där pajen, den var jättegod!!!!! Kardemummakärnorna på grädden var pricken över i:t.

2009-05-17 @ 21:15:03
Postat av: Jerka

De där rabarberna såg helläckra ut! Jag lovar att pröva!! Tack!!

2009-05-18 @ 19:48:13
Postat av: Andreas

Mmmm....min Cattie gillade t-shirten....blir en jättebra present till Mors-dag!!

2009-05-18 @ 20:01:26
Postat av: sandra

Vilka härliga foton du tar på all mat!!!Kul att få se dej oxå med en super cool tröja! Visade mina kompisar tröjan, dom tyckte oxå att din blogg var super fin!(kanske blev det några fler besökare pga. dallaströjan) Dallas bakifrån blir sallad!

Super kul att träffas!

Kramisar Sandra

2009-05-20 @ 13:22:19
URL: http://sandrasstege.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen