Grön tomatmarmelad med ingefära




Foto: Karin / bevemyrs blogg

Goa Sofia gav mig en burk av en riktig favoritmarmelad och den är minst sagt lite annorlunda, gjord på gröna (omogna) tomater och ingefära. Litte "bitter" eller hur jag nu ska uttrycka mig och jättegod till en bit ost.

Ingredienser:
1 kg gröna tomater
2 citroner
1 dl vatten
7 dl socker
1 msk ingefära

Gör så här:
Skölj tomaterna, borsta citronerna och skär dem i mndre biter och finfördela dem i mixer (eller skär i klyftor och tunna skivor). Koka fruktmassan och vatten under lock i 20-30 minuter.  Ta grytan från spisen och rör ner socker och ingefära. Koka upp och koka kraftigt i ytterligare 10-15 minuter. Klar att äta.

Kommentarer
Postat av: Sussie

Det där låter lite udda men riktigt gott när man tänker efter.

2009-10-25 @ 13:02:34
Postat av: Sofi

Vad bra att kunna göra något med tomaterna som inte hinner mogna innan säsongen är över. Ska jag tänka på till nästa år.

2009-10-26 @ 19:27:03
Postat av: Karin

Ja, den är faktiskt god, trots sina lite annorlunda ingredienser=)



Visst är det bra, istället för att slänga de som inte mognar på fönsterbänken. /Karin

2009-10-26 @ 21:43:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen