Godaste Päronmarmeladen!!




Foto: Karin / bevemyrs blogg

Det här receptet kommer från min mamma och marmeladen har jag ätit i hela mitt liv. Världens godaste!!!=)

Ingredienser:

2 kg färska päron
1-2 vaniljstänger
1-2 kg syltsocker (beroende på hur söt du vill ha den, jag brukar ta en och en halv påse ungefär)

Gör så här: Skala och skär päronen i små bitar. Lägg bitarna i en kastrull, skär ett snitt i vaniljstången, skrapa ur innehållet med en kniv och lägg det bland päronen tillsammans med stången. Koka päronen mjuka. Tillsätt sockret och koka i ca fem minuter, ta bort kanelstången och häll upp på glas eller i små påsar som du fryser.

Kommentarer
Postat av: Fröken Dill

Marmelad på päron, vad spännande! Det tror jag aldrig att jag hört talas om faktiskt, men det lät jättegott.

Vilken fin blogg du har förresten. Fantastiska foton! Jag hittade just hit från matforum.nu.

Många hälsningar från fröken Dill

2009-10-08 @ 09:32:24
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Cattie

Hej Karin!

Tycker din blogg är klart i världsklass, så därför nominerade jag dig till Matbloggspriset (länk nedan).

Tycker jag att alla andra oxå ska göra!!! :-))))



http://www.matbloggspriset.se/index.php/nominera/#wpcf7-f1-p25-o1

2009-10-09 @ 10:46:31
URL: http://www.matbloggspriset.se
Postat av: Karin

Oj!!!! Min lilla oansenliga blogg, hade inte minsta lilla tanke på att någon skulle vilja nominera den!! Tusen tack!!! Vad glad jag blir att du tycker om den!

2009-10-10 @ 16:37:31
Postat av: Roger

Jag blir lite fundersam då jag läser vaniljstång i ingredienslistan men kanelstång i tillagningsanvisningarna. Kanske man ska ta både och för säkerhets skull :) Ska prova att göra den i morgon i alla fall.

2010-10-10 @ 19:49:07
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Roger"

Hoppsan, vaniljstång ska det vara på båda ställena!;) Men vem vet, kanelstång kanske är gott det också!:)

2010-10-10 @ 22:39:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen