Pepparnöt




Foto: Karin / bevemyrs blogg

Den här kakan smakar som en god mjuk lite tjockare variant av en pepparkaka. Enkel och gott till en kopp kaffe eller en mugg te. När jag tänker efter kanske jag skulle ha varit taktisk och bloggat den först till jul? Ähh...den är ju god och bakbar året runt!=)

Ingredienser:
250  g  smör eller milda i folie
2¼  dl  strösocker
2  msk  ljus sirap
2  tsk  bikarbonat
1  ägg
1  msk  kardemumma, malen
1  msk  kanel, malen
6  dl  vetemjöl, 360 g

Till garnering:
mandel, skållad



Gör så här:
Sätt ugnen på 175°C. Rör margarin, socker och sirap poröst. Rör ut bikarbonat i ett ägg och tillsätt det. Blanda ner kryddor och mjöl. Rulla degen till längder och dela dem i bitar. Rulla bitarna till bollar och lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Stick ner en mandel. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 minuter. Lägg upp kakorna på galler att kallna.

Kommentarer
Postat av: Anders Öhman

Är det samma recept som danskarna använder när de gör sina små biskvilika "pebernøder" till jul?

2009-09-13 @ 16:48:41
URL: http://ohmansmatovin.wordpress.com
Postat av: Karin

Nej, men det finns ju onekligen en koppling i namnet där. Det finns säkert olika recept men vad jag vet så är danskarnas pebernøder lite "kryddigare", tror att det förutom kanel innehåller ingefära, nejlikor och peppar. Nu när du fört dem på tal ska jag nog provbaka några.

2009-09-13 @ 19:41:44
Postat av: Marie c

Återigen, helt otroligt fina bilder. Blir alltid sugen och inspirerad av denna blogg.

2009-09-16 @ 22:15:31
Postat av: Karin

Tack, vad glad jag blir att höra att du gillar bilderna och tycker om bloggen!!

2009-09-17 @ 12:38:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen