Persikomarmelad med vitt vin och vanilj



Foto: Karin / bevemyrs blogg

Som jag berättat tidigare blev årets skörd av persikor enorm, för att kunna njuta av dem länge kokades det i helgen marmelad. Som extra smakförstärkar tillsattes vitt vin och vanilj. En perfekt kombination, underbart gott!!!

O du, har du inga egenodlade persikor så går det (nästan)=) lika bra att köpa dem i affären, hög trivsel- och mysfaktor att koka en sats när vinden tjuter utanför fönstret och höstmörkret kryper in på, plocka fram kex och ost, en kopp te, tända några ljus och njuta av nykoket!

     
     
     
     
Ingredienser:
1 kg persikor, väl mogna
1 dl vitt vin
1 paket syltsocker
2 tsk vaniljsocker

Gör så här: Skålla, skala och kärna ur persikorna. Skär i små bitar. Blanda persikorna och vinet i en kastrull och sjud under lock i 3-4 minuter. Tillsätt syltsockret och koka i ytterligare 2-3 minuter. Rör i vaniljsockret. Skumma väl.
Häll upp på varma, väl rengjorda burkar. Förslut. Förvara svalt.

Kommentarer
Postat av: Jerka

Jag tappar hakan varje gång du lägger upp något nytt!! OTROLIGT snyggt fotat och arrangerat!!

Kramar!!

2009-09-21 @ 21:48:06
Postat av: Cattie

Looks divine!!!

Hemma hos oss är det bara undertecknad som verkligen gillar sylt och marmelad så det mesta

jag gör förgås...:-(...Blir ändå sugen på att försöka odla persikor -bara för den marmelades skull! ;-))))

2009-09-22 @ 08:05:05
Postat av: Karin

Verkligen kul att du gillar mina foton och arrangemang!!! Glad blir jag!=)

Kram!!

2009-09-22 @ 21:21:21
Postat av: Karin

Ja, marmeladen är verkligen fantastiskt god! Superbra kombination mellan vinet och persikorna! Helt klart värt att plantera ett träd bara för den marmeladens skull!!=)

2009-09-22 @ 21:31:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen