Attans god pitepalt!


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Några av er har säkert anat att det var var pitepalt jag lagade när magen skrek efter husmanskost!:)

Jag kan verkligen gå och längta efter riktig rejäl traditionell mat. Ofta är smakerna tilltalande nära råvaran och enkelheten hos ingredienserna ett signum. Pitepalt tillhör en av mina absoluta favoriter i kategorin.

Själv hade jag innan jag gjorde slag i saken och lagade min egen palt fått höra att det skulle vara svårlagat för oss som bor söder om dalälven och inte har det nedärvt i generna:) Glatt överraskad blev jag när det i princip var lika enkelt att göra som att steka pannkakor. Mamma och pappa bjöds på härligheten och festen var ett faktum!!:)

I morgon bjuder jag er bloggläsare på en läcker och lite annorlunda småkaka!!:)


Ingredienser:

1 kg potatis
1 dl kornmjöl
2 dl vetemjöl
200 g rimmat sidfläsk
salt
vatten

Gör så här: Koka upp en stor kastrull med vatten, salta lätt. Skala och riv potatisen fint, lägg "rivet" i ett durkslag eller en silduk, pressa ur så mycket vatten du kan. Blanda med kornmjöl, vetemjöl och 2 tsk salt, degen skall vara ganska fast. Skär fläsket i små tärningar. Dela degen i 12 bitar, blöt händerna och forma till bullar, gör en fördjupning i varje och fyll med fläsket, täpp till hålet med deg. Lägg varje palt försiktigt i det kokande vattnet, använd gärna en hålslev. Rör om lite försiktigt i  början så att inte palten bränner fast på botten. Koka i 45-60 minuter.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Pitepalt!! Det var länge sedan jag åt. Kanske ska prova att göra några till helgen...

2010-04-06 @ 07:50:00
Postat av: Mia

Pitepalt är det absolut godaste jag vet! Mor kommer uppifrån från början, så hennes och mormors är ju klara favoriter. Tror ändå att vill man så kan man laga oavsett vart man kommer i från i landet. För mig ser det ut som du lyckats bra :-D

2010-04-06 @ 08:45:56
URL: http://fredthevov.blogg.se/
Postat av: elin

hejsan!

idag har jag frågestund på min blogg, är det något du undrar över? kika då in och ställ din fråga NU!

kram elin

2010-04-06 @ 11:42:32
URL: http://ristenstraand.blogg.se/
Postat av: Jenny.

Här i mitt hus i Pite brukar vi inte har rågmjöl i. Men sjukt gott är det iallafall, nu blev jag hungrig !! =0).

2010-04-06 @ 13:00:34
URL: http://jcarpediem.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Har jag aldrig ätit...men skulle gärna vilja! Får prova. Älskar potatis i alla former! :)

2010-04-06 @ 14:16:25
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Joanna

Vilken mysig blogg du har! Allt ser verkligen jättegott ut. Jag lovar att det här var inte den sista gången jag kikar in här :)



Ha det bra!

2010-04-06 @ 14:46:13
URL: http://mjadu.blogg.se/
Postat av: cicci

oj oj..grym blogg och helt fantastiska bilder! Har lusläst hela bloggen..är själv grymt matintresserad och har nu blitt väldans inspererad att starta en egen matblogg!!!!

Tack för underhållande läsning och gryma bilder! C

2010-04-07 @ 07:41:33
URL: http://cicci79.blogg.se/
Postat av: EVA

Ja palten har jag liksom nedärvt i generna...hihi !



Och till råga på allt kokade jag mååånga paltar på slakteriet under mååånga år, så koka palt...det kan man :) :) :)

Och gott är det !!!



***

KRAAAM EVA



:)

2010-04-07 @ 15:51:22
URL: http://whiskyochchampagne.blogg.se/
Postat av: Kockarna på Dunderhov

Hej !

Jag gillade palten den var mycket god. Det var länge sedan vi åt palt nu kanske det blir lite oftare.

Pappa

2010-04-12 @ 20:23:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen