Chokladmazarin


Foto: Karin / bevemyrs blogg



Varför inte lyxa till lördagen med mumsigaste mazarinen fylld med chokladmandelmassa?:)

__________________________________________________________________________________________

Ingredienser ca 16 st:

Chokladmördeg:

3 dl vetemjöl
1 dl socker
3/4 dl kakao
150 g kylskåpskallt smör

Fyllning:

300 g mandelmassa
50 g rumsvarmt smör
100 g mörk choklad
2 ägg
2 tsk vetemjöl
1 krm salt
1 dl apelsinmarmelad

Glasyr:

Florsocker och vatten
eller
150 g mörk choklad
1 dl mellangrädde

Gör så här: Gör degen först. Blanda mjöl, socker och kakao, tillsätt det kalla smöret i småbitar. Arbeta ihop till en deg och låt den vila i kylskåpet i minst en halvtimme. Gör fyllningen, riv mandelmassa och arbeta in smöret. Smält chokladen försiktigt i mikron och häll ner den i mandelmassan. Knäck i ett ägg i taget och blanda sedan i mjöl och salt. Mjöla formarna lätt och tryck sedan ut degen i dom (plattat till degen lite på sidan av först). Lägg en klick apelsinmarmelad i botten på varje form och klicka sedan på mandelmassan.  Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i 12 minuter. Tag ut kakorna och låt dem svalna. Blanda antingen florsocker och vatten och bred på ett tunt lager på kakan eller koka upp grädden i en liten kastrull och hacka ner chokladen. Låt chokladen smälta och bred sedan glasyren på kakan.




Kommentarer
Postat av: Baktokig

Men oj så goda de mazarinerna lät! Dessa ska jag ta och baka idag, jag blev himla sugen! :)

Och du, din blogg är väldigt fin! :)

2010-04-24 @ 09:45:22
URL: http://baktokig.blogg.se/
Postat av: Kaksmulan

Det lät verkligen jättegott! Måste testas någon dag, tack för inspiration och ha en trevlig helg.

2010-04-24 @ 13:20:51
URL: http://Kaksmulan.se
Postat av: Jens

Det där ser minsann gott ut!! Take away!:)

2010-04-24 @ 14:19:25
Postat av: Anna

Mazarin med choklad har jag aldrig testat. Det låter gudagott!!

2010-04-25 @ 17:01:41
Postat av: Anna

Jag har letat efter det här receptet i många många år, jag gjorde något liknande när jag var yngre.

Men, jag kan inte skriva ut receptet hur jag än försöker, det kommer inte med allt på sidan ...

Hälsningar Anna

2010-04-26 @ 16:22:39
URL: http://mrsdolittle.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen