Recept till Muurikka stekhäll



Jag har fått en Muurikka stekhäll i present av mina föräldrar:) Ni vet ett sådant där jättefat som man använder utomhus och som man antingen eldar under med ved eller kopplar en gasoltub till. Sedan samlas man runt den och steker och wokar maten direkt i pannan, mitt i naturen! Underbart!!!

Besök gärna kategorin Muurikka, där hittar du en massa inspiration och läckra muurikkarecept!

Hör gärna av er om ni har ytterligare tips  på goda recept att tillaga på Muurikkan!

I morgon får ni smaka en sanslöst god mandeltårta här på bloggen!

Kommentarer
Postat av: Antevanten

Grattis i efterskott! På murikkan kan du steka souvas (slags renkött) och potatisklyftor....skölj ned med en Norrlands och njut av harrvaken ute på selet!

2010-04-27 @ 10:16:59
Postat av: Fröken Dill

Åååå, en sån har jag velat ha hur länge som helst! Kanske dags att slå till för jag har en wokbrännare som jag kan passa till.

Jag tror muurikkan fungerar bra till en stor paella. Andra förslag är alla rätter med mycket tunna skivor, marinerat kött som snabbsteks för ätning direkt. (Finns både i japanska och koreanska köket, men jag kommer inte på namnen på rätterna på stående fot.) Tandorimarinerad kyckling, wokade grönsaker och en vitlökig yoghurtsås till är ytterligare ett förslag.

Grattis i efterskott (om det nu var en födelsedagspresent...)

Många hälsningar från fröken Dill

2010-04-27 @ 13:14:21
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Anonym

Åh, en sån skulle jag också vilja ha. Det ska bli spännande och se om du får in något bra recept och vad du tänker laga.

/Pinglan

2010-04-27 @ 13:37:20
Postat av: Häxan

Jag har har en sådan sedan några år. Tänk dig en som en stor stekpanna....Vi har lagat det mesta på den....

Köttfärsröra med bönor= Chilicon carne

Pannkakor

Omeletter, tunna som man rullar ihop.

Raggmunkar och fläsk

Kycklingwok

Pytti panna

fattiga riddare.

Kolbulla

Krabbelurer

Vi bakar olika bröd också......

Tunna scones, tortillabröd, chapathi

Detta kom jag på just nu. men det finns inga begränsningar med en murrika tycker jag. Bara man lär sig hur mycket/lite man behöver elda under...

Lycka till och ha så kul :)

2010-04-27 @ 14:03:20
URL: http://alladessaliv.blogg.se/
Postat av: Jenny.

Wookad palt med smör och lingonsylt !! Eller "schlobben".

2010-04-27 @ 20:48:12
URL: http://jcarpediem.blogg.se/
Postat av: Peter

Tunnbröd som du sedan fyller med diverse fyllning. Kanoners! I övrigt så är det som Häxan påpekat, en stekhäll och där kan du tänkas göra allt möjligt utom kanske soppa. =) Har en camping-kastrull av märket OPA där sånt får skötas när man är utomhus.

2010-04-28 @ 08:54:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen