Citrontimjankakor


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Igår lovade jag er att servera en läcker och lite annorlunda kaka idag. This is it! Timjankakor med smak av citron! Minst sagt läckra och minst sagt annorlunda!:)

 

Första gången jag bakade kakorna gjorde jag det av ren och skär nyfikenhet. Timjan tillsammans med någonting sött kändes rent spontant som fel element för just den kryddan. Jag bakade och upptäckte till min förvåning att jag faktiskt tyckte om smakkombinationen.

 

För att få en second opinion bakade jag en plåt till som jag gav till mamma, hon tog med kakorna till några av sina möten, bjöd, fick nickande bifall och möttes av händer som sträckte sig efter fler. Ingen direkt statistiskt säkerställd marknadsundersökning men ändå:)

 

Receptet på timjankakorna kommer från den här helt underbara bak- och matboken.

 

I morgon får ni se hur en bit ost kan förvandlas till en spröd och elegant förrätt!:)


Ingrediensr:

125 g mjukt smör
4 mak citrontimjansocker
1 msk citronsaft
1 äggula
3 dl vetemjöl
50 g mald mandel

Glasyr:

1 1/2 dl citrontimjansocker
2 msk citronsaft

Gör så här: För att göra citrontimjansockret stöter du strösocker i en mortel tillsammans med timjanbladen. Använd en del blad till tre delar socker. Det ska få en konsistens av grovt florsocker. Blanda smör och timjansocker, tillsätt citronsaft, äggula, mjöl och mald mandel. Arbeta ihop till en smidig deg, låt vila i kylskåpet i minst en timme. Rulla till nästan valnötsstora kulor som du lägger i små formar. Grädda i 175 grader i 15-17 minuter. Rör ihop glasyren (om det behövs kan du tillsätta lite florsocker för att få en fastare konsistens). Bred på kakorna när de fortfarande är varma.



Kommentarer
Postat av: Vicky

Det verkar som du säger lite ovanligt, men värt att prova inte minst just därför.. ;-)

2010-04-07 @ 10:04:32
Postat av: Yvonne

Citrontimjan har jag i kruka ibland. Men är det sån eller vanlig timjan+citron? Så himla vackra bilder du har! (Postcard killers var inte så bra...lättviktig bok tycker jag. :)

2010-04-07 @ 10:05:59
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Jenny.

Åh vad jag älskar dina bilder. Ryser nästan !!

2010-04-07 @ 12:41:47
URL: http://jcarpediem.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Vicky"

Gör det vettja, goda är dom!=)

2010-04-07 @ 14:12:57
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Yvonne"

Jo, tanken är att man ska använda citrontimjan, fast jag har testat vanlig timjan också och det är gott det med!



Tack för att du tycker om bilderna jag tar!:)



Postcard killers stryks från "domböckernavilljagläsalistan"!=)



/Karin

2010-04-07 @ 14:17:01
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Jenny"

Tack snälla för det fina berömmet!!!

2010-04-07 @ 14:18:14
Postat av: Tara

Wow! Vilken spännande kombination, måste provas!

2010-04-07 @ 15:32:12
URL: http://tortelina.blogg.se/
Postat av: Emma

Du tar så jäkligt fina bilder!! Tack för all inspiration!!!:)

2010-04-07 @ 16:39:17
Postat av: Fanny :)

Åh, gud vad fina bilder du tar! Jag har oxå en "bakblogg" och bilderna gör verkligen ALLT!

Vad har du för kamera, och har du några tips på hur jag ska få min blogg/bilder lite bättre??

2010-04-08 @ 18:31:47
URL: http://fannyskakburk.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Fanny"

Jag blir väldigt glad att höra att du tycker om mina bilder! Tack!!



Jag fotar med en Nikon D60 och är väldigt nöjd med den kameran. När det gäller tips vet jag faktiskt inte riktigt, har funderat en hel del och kommit fram till att den nog mycket handlar om att försöka skapa en "miljö" för maten/fikabrödet, några fina koppar, skedar, fat osv. När det handlar om ljus som också är viktigt, fotar jag allra mest i dagsljus och då gärna utomhus. Lycka till!

/Karin

2010-04-12 @ 14:47:37
Postat av: Ibrahimnicole

I AM HAPPY TO BE HERE IN THIS GUESTBOOK LEEP ALL YOUR GOOD WORK MOVING OK.

2011-11-08 @ 07:42:57
URL: http://ibrahimnicole.blogetty.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen