Diakonissans saftiga upplandskubb


Foto: Karin / bevemyrs blogg

En av mina allra bästa vänner berättade att hennes svärmor och svärfar varje år till jul får ett bröd som är något helt fantastiskt saftigt och gott. Brödets historia visade sig vara lång och har bakats på vedspisar och elplattor så länge man kan minnas. Tillagningen är en aning udda då det bakas i en kastrull med kokande vatten på spisen i fem och en halv timme. Nåväl...för att göra en lång historia någelunda kort så ringde min väns svärmor upp diakonissan som bakar det här brödet, fick receptet och gav det sedan till mig:)

Brödet visade sig vara väldigt saftig och väldigt gott! Helt klart kommer det bli en ny tradition att baka till julens ost, kex och brödbord hemma hos mig.


I nästa blogginlägg tittar vi in i mitt kök och bakar pepperkakor.

______________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

90 g jäst
1/2 tsk salt
5 dl ljummet vatten
2 1/3 dl mörk sirap
rågsikt (en halv påse ungefär)

Gör så här: Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt, häll det över jästen och rör ut den. Blanda i sirap, salt och rågsikt. Arbeta degen smidig, häll i så mycket mjöl att den inte kladdar. Smörj och mjöla en bunke (jag använde en femliters kastrull som passade hänga över kanterna och koka i en tioliters kastrull), lägg ner degen i den och låt jäsa till dubbel storlek under en bakduk. När degen har jäst klart trycker du ner den rejält mot botten, ingen luft ska vara kvar i brödet. Lägg några lager folie över buken, fäst med en gummisnodd så att det sluter tätt. Häll upp vatten i en kastrull som kärlet med degen får plats i, koka upp vattnet, ställ ner kärlet med degen eller häng det som jag gjorde över kanterna. Sätt på locket på den stora kastrullen eller lägg några lager folie på så att inte så mycket vatten ångar bort. Låt allt småkoka i fem och en halv timme, fyll på mer vatten när det behövs. Låt brödet svalna en aning i kastrullen innan du stjälper upp det.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej karin fina bilder som har fotat kramar nanny

2010-12-21 @ 19:28:32
Postat av: Vicky

Så häftigt!! Att baka i vattenbad!

2010-12-23 @ 21:53:00
Postat av: Eva

Tack! Jag har letat efter gamla kaffeburkar o dyl men att använda kastruller är ju bättre för dem har jag ju redan :-)

2013-10-05 @ 09:58:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen