Pepparkaks-cheesecake


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Här kommer ett tips på en mellandagsgod cheesecake proppad med pepparkakor och massor av philadelphiaost! Själv bjöd jag på den efter juldagens traditionsenliga kalkonmiddag, så pass god är den att jag bakade en till och tog med mig ut till mitt föräldrahem Dunderhov och annandagens julfirande där. Bra betyg för en kaka må en säga!:)

Kakan är fantastiskt god men duktigt "tung", inget man stoppar i sig omåttliga mängder av med andra ord:)


I nästa blogginlägg får du som inte vill slå knut på dig själv inför nyår några goda förrätt-, huvudrätt- och dessertförslag!;)
_____________________________________________________________________________________

Ingredienser:

Botten:

25 - 30 st pepparkakor (som krossas i mixer eller för hand)
75 g smör (smält)


Fyllning:
800 g philadelphiaost
3 dl strösocker
2 msk vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
1 tsk malen kanel
1 tsk pepparkakskryddor
1/2 tsk malen kryddnejlika
4 st ägg
ca 12 st (eller så många du tycker får plats) pepparkakor


Glasyr:
200 g philadelphiaost
100 g smör (smält)
2-3 dl florsocker (eller så mycket det går åt)

Gör så här: Mixa pepparkakorna till botten, smält smöret och blanda det med pepparkakssmulorna. Smörj en form med löstagbar kant och tryck ut blandningen i den. Ställ formen kallt. Blanda philadelphiaost med socker, mjöl, vaniljsocker, salt, kanel, pepparkakskryddor och kryddneljka. Rör i ett ägg i taget. Häll ungefär hälften av blandningen i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen, ca 20 minuter i 175 grader. Tag ut kakan och lägg på ett lager med pepparkakor, häll på resten av smeten (tryck ner pepperkakorna lite om dom flyter upp), grädda i ytterligare ca 40 minuter. Låt kakan svalna och ställ den sedan i kylskåpet så att den blir riktigt kall, gärna över en natt eller så. Smält smöret till glasyren och blanda det med philadelphiaosten. Rör i så mycket florsocker att du får en lagom bredbar konsistens. Bred glasyren på kakan och garnera den sedan gärna fint!

Grundreceptet kommer från början från den fina bakboken "Vinterns söta", med tiden har det dock blivit lite justerat efter mina egna smaklökar:)


Kommentarer
Postat av: Emma

Den där kakan ser verkligen jättegod ut!! Helt i min smak!:) Tack för en fin blogg!!

2010-12-28 @ 13:58:13
Postat av: Erika - Bakglädje

Vilka härliga bilder. Du är så duktig på att ta fina bilder.

Jag önskar dit ett gott nytt år! Ser fram emot många gosaker här hos dig. :-)

2010-12-29 @ 20:12:12
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Sofia

Jag gjorde denna kaka till min födelsedag :) Mycket uppskattat av alla! http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150089985674086&set=a.10150089985619086.270319.743159085

2011-02-10 @ 19:12:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen