Äkta Jämtländskt Tunnbröd med godaste getosten


Foto: Karin / bevemyrs blogg

 

 

Äkta Jämtländskt tunnbröd är nåt otroligt gott, äts det dessutom tillsammans med lokalmejeriad getost är det bland det godaste som finns att stoppa i sig. Recepten varierar i oändlighet och den äkta tunnbrödsbagaren finslipar själv sin egen variant för att hitta den perfekta kombinationen av ingredienser. Precis så är det med receptet jag delar med mig av här idag, i flera år har det måttats, bakats, smakats och ändrats till fulländning. Har du ingen vedeldat bakugn hemma i lägenheten eller stugan, eller för den delen mjölighet att hyr in dig i en så går det alldeles utmärkt att grädda kakorna i stekpannan på spisen. Vill du göra tunnbröden lite extra fina kan du använda rejält stora pepparkaksmått och forma dem till t.ex hjärtan (här). Varsågoda, baka och njut!:)

 

 

I nästa blogginlägg ger vi oss av till världscupen i skidskytte, viftar med flaggor, fryser tårna ur led, värmer oss med varm choklad och äter godaste matsäcksmackan!:)

_______________________________________________________________________________________________

 

Ingredienser:

 

3 liter mjölk (använd gärna mjölk med hög fetthalt)

250 g smör

2 tsk salt

3/4 dl anis (stött)

3/4 dl fänkål (stött)

1 påse brödkryddor

2 1/2 dl ljus sirap

1/3 påse, ca 15 g Hjorthornssalt

125 g jäst

2 kg rågsikt

6 dl havregryn

2 kg + 1 1/2 kg vetemjöl, (ca 2 kg till degen och ca 1 1/2 kg till utbaket), vill du ha ett grövre tunnbröd kan du använda ett lantvetemjöl i degen istället)

 

Gör så här: Värm smör och mjölk till 37 grader (fingervarmt), smula jästen i en degbunke och rör ut den med lite degspad, rör i salt, anis, fänkål, sirap och hjorthornssalt. Blanda ner rågiskt och havregryn. Häll i vetemjöl till lagom konsistens, degen skall vara ganska lös. Jäs i ca 20-30 minuter. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och arbeta in mer mjöl så att degen inte klibbar. Forma degen till bullar, kavla ut tillsammans med rikligt med vetemjöl eller kornmjöl (kornmjöl ger en väldigt god smak), kavla med en räfflad eller slät kavel, vrid hela tiden brödet (med mjöl inunder) så att det inte fastnar i bordet. Avsluta med att kavla med kruskaveln.  Grädda i vedeldad ugn, har du igen så kan du grädda kakorna i en torr stekpanna, några minuter på varje sida, eller på översta falsen i hög värme på en plåt i ugnen:)

 

 

 

Följ nu med in i bagarstugan och titta på hur man bakar äkta Jämtländskt tunnbröd!:)





Foto: Karin / bevemyrs blogg

Kommentarer
Postat av: britta-bus

Hej!

Jag hittade till din blogg då jag sökte efter ett bra recept på lussekatter.

Jag tycker dina foton är utomjordiskt vackra!

Själv flyttade jag tillsammans med min man och två döttrar söderut till Jämtland janurai 2008.

Känner igen ostarna ;-)

2010-12-11 @ 11:06:31
URL: http://www.britta-bus.blogspot.com/
Postat av: chayenne

intressant blogg du har! :)

2010-12-11 @ 16:30:27
URL: http://hellsbelle.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"britta-bus"

Oj, det där fotoberömmet var nog lite mer än jag förtjänade;) Tack!



Jämtland är så vackert och ostarna fantastiskt goda!

/Karin

2010-12-11 @ 18:46:27
Postat av: Tove

Herregud jag måste klicka ner den här bloggen nu för jag blir så sugen att jag dreglar rakt ner i tangentbordet!



Men..jag återkommer! Vilka fantastiska bilder och vilken fantastisk, fantastisk mat!

2010-12-11 @ 20:33:47
URL: http://regnavdagar.blogspot.com
Postat av: Jessica

Helt underbar blogg!! Massa goda recept verkar det vara och det är verkligen underbara bilder också!!

Blir att kolla på den här bloggen oftare, måste testa alla recept!! :)

2010-12-12 @ 18:55:10
URL: http://syrrornastraning.blogg.se/
Postat av: Therese

Gud så gott det ser ut!

Ska definitivt prova det här hemma.

2010-12-13 @ 18:59:10
URL: http://theresesjul.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen