En saftig, smakrik, fluffig fullträff i pizzasammanhang!!!


Foto: Karin / bevemyrs blogg
Porslin: Blåa fat - Höganäs. Vita fat - Rörstrand "Louise".

För er som går och funderar på mysmat inför helgen, this is it!!!;) Panpizza snyggt förpackad i gjutgärnspannan. En saftig, smakrik, fluffig fullträff i pizzasammanhang!!!

När brorsan tipsade om den här lite tjockare varianten av pizza kände jag mig först lite skeptisk. En mastig botten toppad med lite fyllning kändes inte riktigt som min cup of tea. Totalt urfel hade jag, den här pizzan är otroligt mjuk, saftig och fantastiskt god. Mysmat väl värdig en fredagkväll!

Ingredienser:

15 g jäst
0.5 msk salt
0.5 tsk socker
2.5 dl vatten
500 g vetemjöl
50 g smör

Gör så här: Blanda samman ingredienserna och knåda i 10 min. Låt jäsa i en timme.

Värm stekpannan med lite olivolja i. Den ska bli duktigt het. Tag den från plattan och kavla degen och flytta över den till stekpannan. Har du en mindre stekpanna behöver du inte använda all deg. Pensla degen med lite olivolja och bred ut tomatsås på botten och fyll med lämpliga ingredienser. Skinka, mozzarella, partytomater, getost, lök, champinjoner, ananasskivor eller vad man vill.

Grädda på botten av ugnen i 200 grader till pizzan har fått fin färg. Kör eventuellt grillen på slutet.

Tomatsås:

2 msk olivolja
4 vitlöksklyftor
1 burk skalade tomater
2 tsk salt
0.5 tsk chiliflingor
2 tsk oregano
2 msk tomatpure

Gör så här: Hacka vitlöken och stek i olivoljan tills dom är gyllengula. Tillsätt tomatpurén och låt den karamelliseras innan resten av ingredienserna tillsätts. Låt koka utan lock tills såsen har tjocknat.

Kommentarer
Postat av: Vicky

Låter gott!!

2010-02-18 @ 07:41:51
Postat av: Agnes

GOTT!!!

2010-02-18 @ 09:15:29
Postat av: Christine

Tack för en så himla inspirerande och härlig blogg!!

2010-02-18 @ 09:51:14
Postat av: Jens

Då var fredagkvällen räddad då!=)

2010-02-18 @ 12:45:18
Postat av: tina

Fina fotografier du har här! Jag blir tom sugen på panpizza, som jag egentligen inte gillar. Men nu vill jag ha, vill ha, vill ha! :-)

2010-02-18 @ 13:36:23
URL: http://www.pickipicki.se
Postat av: Emmas Kök

Ser faktiskt väldigt gott ut! Kanske blir att testa detta någon fredagskväll framöver :)

2010-02-18 @ 15:45:14
URL: http://emmaskök.se
Postat av: Anonym

Snyggt att servera i stekpanna :)

2010-02-18 @ 17:19:02
URL: http://nextgirl.blogg.se/
Postat av: Anonym

Älskar dina blider, o vill baka, laga allt du gör!!!Sluta aldrig med denna blogg!!!(bjud gärna hem mej oftare;))Skoja bara....men måste ses snart igen!!!Kram Sandra

2010-02-18 @ 22:42:05
Postat av: mimmi

väldigt god pizza , tack för senast.

alla vackra bilder på allt gott, gör att man fastnar o kan knappt komma från bloggen,

2010-02-20 @ 09:26:07
Postat av: Jens

Provade panpizzan fast i en vanlig stekpanna (som går att ha i ugnen) och jag kan inte annat än att hålla med dig. JÄTTEGOD!!!

2010-02-23 @ 14:08:26
Postat av: Jenny

Tack för ett SUPERGOTT recept!! Den gjorde succé här hemma! Delade på degen till min lilla panna, men fick ju då istället två pizzor. När vi åt den ena gick den andra in i ugnen...

2010-03-01 @ 20:25:57
Postat av: Almorranas

Näe man kan tro att det blir för mycket deg. Men jag ska testa. Fin blogg med super trevliga bilder.

2010-04-06 @ 13:07:12
URL: http://www.es.hemapro.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen