Kalla mig vad du vill kaka




Foto: Karin / bevemyrs blogg

Receptet på den här kakan har jag från början fått av min mamma, en av hennes riktiga småkaksfavoriter. Bakom det lite udda namnet och den anspråkslösa fasaden gömmer sig en oväntat god, knaprig, småseg kaka med flagad mandel och underbar smak. 


Ingredienser:

200 g rumsvarm smör
2 1/2 dl socker
6 dl vetemjöl (knappt)
2 msk sirap
2 tsk bikarbonat
1 äggula
1 dl flagad mandel

Gör så här: Blanda allt, gör fyra ryllar, grädda i 200 grader i 7 minuter.  Ta ut och skär i snittar.

Kommentarer
Postat av: Cattie

Kakan i fråga ser ut som ett typiskt "sirapssnitt", men då utan mandeln. Går även under namnet "Kolakaka" eller "Sirapskakor" i vår familj. Dock hamnade jag i vintras i hetsig diskussion med bekanta som envist hävdade att kakan hette "Bruna bröd", något som i min värld är en liten rund brun kaka med pärlsocker på. Nåväl, jag gav mig inte i den fighten!!! :-)

2010-02-02 @ 08:31:31
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Cattie"

Haha!!! Vilket utmärkt namn jag har på kakan då!:)



Jag kallar den varianten utan flagad mandel för sirapskakor, hur som helst, jättegott till en kopp te!=)

2010-02-02 @ 11:29:10
Postat av: Madelene

Ser jättegoda ut :-) Kraam Tycker din blogg är jättefin :-)

2010-02-03 @ 14:51:58
URL: http://mabeline.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Jättefin blogg med underbara bilder! Jag brukar göra denna, fast jag blandar i hackad choklad. Då blir det ungefär som chokolate-cookies!

2010-02-03 @ 16:58:14
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Elin

Hej!

Blir så himla sugen varenda gång jag tittar in "hos" dig! Tycker därför att det börjar bli dags för en fika snart! Kram

2010-02-03 @ 20:42:54
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Madelene"

Tusen tack!! Kram!!

2010-02-04 @ 10:00:15
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Yvonne"

Vilket jättebra tips! Det låter supergott!

/Karin

2010-02-04 @ 10:01:42
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Elin"

Ja, det tycker jag också!:) Vi får boka en fika snarast! Kram!!

2010-02-04 @ 10:02:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen