Ostkaka med äpplen och kanel


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Jag har länge varit nyfiken på och velat testa att göra en ostkaka med keso som bas istället för ostlöpe. På Lill-Ingrids bakblogg (kika här) hittade jag receptet till den här kanel- och äppelostkakan. Ingen "riktig" ostkakskänsla men god visade den sig trots allt vara, ännu godare efter en dag eller två.


Ingredienser:

2 ägg
250 g keso naturell
½ dl strösocker
2 msk hackad mandel
1 tsk kanel
2 msk vetemjöl
1½ dl mjölk
2-3 äpplen

Gör så här: Vispa ägg och socker pösigt. Hacka mandeln lagom fint och rör ner den i äggsmeten. Tillsätt keso, kanel, vetemjöl och mjölk. Skala äpplena, skär dem i skivor och blanda ner dem i smeten. Häll ner i en smord form och grädda i 175 grader i ca 40 minuter. Godast är den efter en dag eller två! Strö på socker och pudra över ett lager kanel, servera med grädde till!




Kommentarer
Postat av: Chezsofia

Ostkaka på keso smakar som sagt gott men inte som riktig ostkaka. Spännande med äpple och kanel i och väldigt läckra bilder!

2010-01-21 @ 09:14:09
URL: http://www.chezsofia.bloggsida.se
Postat av: Madelene

Ser jättegott ut :-)

2010-01-21 @ 17:05:22
URL: http://mabeline.blogg.se/
Postat av: Elena

Ostkaka på Keso låter intressant! Jag ska prova detta!



Karin, gissa vad jag hade till middag ikväll?!

Rätt svar: DIN kycklinggratäng! Den var supergod!

Min dotter sa att det var den godaste kycklinggratängen som hon någonsin hade ätit! Hon ville ha receptet!

Tusen tack för receptet!

2010-01-21 @ 22:24:45
URL: http://elenasrecept.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen