Brödbak på Muurikkan


Foto: Karin / bevemyrs blogg

För ett par dagar sedan tog jag med Muurrikkan (kika här) till Göta Kanal för premiärbak. Lillungens fina mentor hade försett oss med ett recept på mörka, väldoftande och goda brödkakor. Stor mysfaktor och mycket trevlighetskänsla blev det sedan att sitta mitt i naturen och baka eget bröd. Kanske inte lika mycket vildmarksfeeling med gasol om man jämför med öppen eld men väldigt praktiskt att kunna baka och laga mat precis vart som helst. Efter kvällen med nybakat bröd, irländsk marmelad, grönt te, ost och det vackra lugnet vid kanalen kan jag konstatera att jag är totalt såld och salig när det handlar om min Muurikka:)


I nästa blogginlägg fortsätter vi att äta gott bröd!:) 
______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

5 dl filmjölk
1 dl sirap
2 tsk fänkål
2 tsk anis
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
14 dl rågsikt

Gör så här: Blanda och knåda allt till en smidig deg. Stoppa den i en plastpåse och ta med till platsen där du vill grädda dem. Forma till brödkakor som du sedan steker på Muurikkan. Har du gjort lite tjockare kakor delar du dem på mitten innan servering. Ät med smör, ost och marmelad.

Kommentarer
Postat av: Erika

Det där ser väldigt mysigt ut! Muurikka = vill ha!:D

2010-06-14 @ 14:31:17
Postat av: Vicky

Låter som en bra grej det där! Det är ju så gott att äta nybakt bröd... med smör... som smälter ;-)

2010-06-14 @ 16:12:29
Postat av: Jens

Fina bilder!

2010-06-14 @ 21:07:58
Postat av: Mor-Mia

Åhh vad mysigt att baka bröd utomhus!

2010-06-15 @ 14:06:06
URL: http://mor-mia.blogspot.com
Postat av: Jenny.

Går de att göra hemma tror du ??

2010-06-15 @ 21:50:42
URL: http://jcarpediem.blogg.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Jenny"

Jag skulle tro att det går lika bra att grädda dem i stekpannan. /Karin

2010-06-16 @ 07:13:52
Postat av: Frida

Gu de där ser så gott ut! Nybakt bröd med smör, ost o marmelad är nog en av mina största svagheter! Jag skulle kunna äta hur mkt som helst!

2010-06-16 @ 07:59:53
URL: http://crumblingcookie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen