Choklad- och hasselnötsdrömmar


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Under ö-besöket i helgen fanns det gott om tid för egna små upptäcktsfärder. Männen drogs som magneter till lador, uthus och magasin, själv utforskade jag gårdens magnifika porslinsskåp. I skåpet hade soppterriner, uppläggningsfat, skålar och finserviser varsamt och i prydliga rader placerats av försiktiga händer. Tekoppen på bilden, så otroligt fin, fick bli statist när Dagmars härliga drömmar sedan skulle fotas.


I nästa blogginlägg fortsätter vi att titta på ö-fikat. Ni får också se delar den vackra servis som stannat kvar på gården trots att den en gång gavs bort i bröllopspresent av ägarna!:)
_____________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

75 g nötter
100 g smör
3 dl socker
1 dl rapsolja
4 1/2 dl vetemjöl
2 msk kakao (knappt)
2 tsk vaniljsocker
1 tsk hjortronsalt

Gör så här: Rosta nötterna i en torr stekpanna på svag värme. Gno dem sedan mellan händerna så att skalet faller bort. Hacka nötterna grovt. Rör smör och socker poröst, tillsätt oljan lite i taget. Blanda ner övriga ingredienser. Forma till ca 40 små bollar och grädda mitt i ugnen i 175 grader i ca 20 minuter. Om drömmarna blir platta kan det bero på att du använt för mycket mjöl eller haft för varm ugn:)



Kommentarer
Postat av: Kaksmulan

Ser redan fram emot nästa inlägg så man får komma med ute till ön igen ;) Lite Saltkråkan känsla, eller inte så lite förresten... Supermysigt och jag får ännu mer hemlängtan...

2010-06-03 @ 14:31:58
URL: http://kaksmulan.se/
Postat av: Gunilla

Hej! Det är första gången jag besöker din blogg och jag måste säga att jag är imponerad, vackra bilder och goda recept. Hälsningar Gunilla

2010-06-03 @ 15:00:19
Postat av: Emma

Fin tekopp!

2010-06-04 @ 07:22:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen