Studentbröd


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Brorsans son Anton tog studenten i förra veckan och det bjöds på en massa god mat, bl.a. de här goda, superfluffiga och mjuka långpannebröden. Jättegott som tilltugg till kött, sallad och plockmat!


Det ska förstås bloggas mer här på Bevemyrs men jag har inte bestämt mig för vad det blir nästa gång, någonting gott blir det i alla fall:)
_____________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

25 g jäst
5 dl mjölk
8 dl specialvetemjöl
1 1/2 msk olivolja
1/2 tsk salt

Garnering:

olivolja
flingsalt
solrosfrön


Gör så här: Värm mjölken till fingervarmt. Lös upp jästen i lite av mjölken och tillsätt resten av ingredienserna och arbeta degen i ca 10 minuter. Degen skall vara ganska lös. Lägg degen på en bakpappersklädd plåt och låt den jäsa i ca 30 minuter under en bakduk. Droppa på lite olivolja och strö på flingsalt och solrosfrön. Grädda i ca 25 minuter i 200 grader. Låt svalna på galler och skär i rutor.

Kommentarer
Postat av: Caroline

hej!

jag heter Caroline och jag är kompis till Lisa!

Ville bara säga att du har en superfin blogg och vilka fina bilder du tar av alla goda bakverk och maträtter! Toppen!



Mvh Caroline

2010-06-17 @ 09:12:46
URL: http://tre-sma-gummor.blogspot.com
Postat av: Therese - Pyssel och Design

Riktigt fluffigt och gott såg det ut! Önskar att jag vore bättre på just matbröd, mitt bakande går ofta ut på mindre nyttiga saker.

2010-06-17 @ 18:06:00
URL: http://pysselochdesign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen