Smörgåstårta



Foto: Karin / bevemyrs blogg

Ibland får jag ett sådant otroligt smörgåstårtesug att det absolut inte går att stå emot. Det är ju lite småkrångligt att göra men absolut väl värt besväret. Den här smörgåstårtan är gjord på både långfranska och kavring vilket "höjer" den lite över andra varianter. Fyllningen är verkligen supergod och innehåller bl.a. ansjovis, grönmögelost och rökt lax! Kanske något att göra till kvällens mys?

Ingredienser:

Karving
Långfranska

Fylllning 1
1 ask philadelphiaost
1 burk ansjovis (tycker du inte om ansjovis kan du byta ut den mot t.ex. räkor)
1 burk cremefraiche

Fyllning 2
1 liten burk Keso, 250 g
50 g grönmögelost
Rökt lax 100-150 g
En klase vindruvor i halvor

Topping:
1/3 del av fyllning 1
ca 2 dl grädde
några msk majonnäs
lite salt

Gör så här: Lägg ut ett lager kavring på en plåt, ca 6-7 bitar beroende på hur stor du vill ha smörgåstårtan. Blanda ingredienserna till fyllning 1 och bred på 2/3 delar av smeten. Lägg på ett lager långfranska, blanda ingredienserna till fyllning två och bred på. Lägg på det sista lagret långfranska. Vispa grädde och rör i det som är kvar av fyllning 1 samt majonnäs, smaka av med lite salt. Bred det på tårtans lock och kanter. Garnera med räkor, lax, ägg i skivor, ostkuber, minitomater, citron, stenbitsrom, vindruvor, skinka, sallad eller något annat du tycker är gott! God att göra någon dag innan men även att äta redan samma dag.


Kommentarer
Postat av: Sussie

Jag älskar verkligen smörgåstårta, jag måste absolut prova att göra med kavring nästa gång! /Sussie

2010-03-27 @ 11:49:56
Postat av: Anna

Mmmm så gott!!!

2010-03-27 @ 14:16:17
Postat av: Pinglan

Smörgåstårtan ser verkligen supersmarrig ut! Jag har aldrig provat med anjovis i tårta, men den här måste jag prova någon gång.

Trevlig lördagkväll!!

2010-03-27 @ 14:56:12
URL: http://pinglansreceptblogg.blogspot.com
Postat av: Loffe

Dina smörgåstårtor brukar vara underbart goda, men jag tror att Fyllning 1 skulle må bra av en "gramspecifikation". Kollade vårt kylskåp och våra ansjoviskryddade sillfiléer (således plagiat av riktig ansjovis) innehöll 630 gram, varav 350 gram sill. Det skulle nog bli i mesta laget.

Tomaterna, osten och vindruvorna som är spetsade på tandpetare ger ett proffsigt intryck.

Hälsningar ö-folket.

2010-03-27 @ 17:38:43
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Verklgien supergott med smörgåstårta. Måste testa göra själv någon gång...

2010-03-27 @ 18:43:45
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"ö-folket"

Tack för smörgåstårteberömmet, det är ju snart dags för födelsedagstårtor igen!!:) Men visst har ni rätt, jag ska titta in på Ica och kika på ansjovisdelkarationen på den burk jag brukar använda. Förtydligar receptet så snart jag vet!



Tack för att ni är lite alerta och håller koll när det finns brister i recepten också!=) /Karin

2010-03-28 @ 11:29:45
Postat av: Fröken Dill

Smörgåstårta som idé är verkligen väl värd att väckas ur sin törnrosasömn. Din version lät fantastiskt god!

Tycker fröken Dill

2010-03-29 @ 06:25:28
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Helena McComb

Jag blir så hungrig när jag ser din blogg haha, allt ser så gott ut.



Du är riktigt bra på att fotografera ;)

2010-04-03 @ 10:15:25
URL: http://helenamccomb.blogg.se/
Postat av: Helena McComb

Kan du lägga ut fler recept på smörgåstårtor? :)

Met typ, gurka, räkor, citron m.m. :)

2010-04-03 @ 10:21:40
URL: http://helenamccomb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen