Linneas kladdkaka


Foto: Karin / bevemyrs blogg

För lite sedan var fyllde min svägerska år. Min duktiga brorsdotter Linnea hade till kalaset bakat ett gäng goda kladdkakor med chokladglasyr som vi gäster mumsade i oss med god aptit=) Receptet får ni av mig här idag. Det bjöds på goda mackor också, bla den här hembakade supergoda limpan (kika här).


I fredags morse när jag stod vid kaffeautomaten på jobbet och hällde upp dagens första kopp tevatten ringde pappa. Med glad röst berättade han att han hittat någonting som jag skulle få, i morgon får ni se vad:)

______________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

2 ägg
3 dl socker
1 1/4 dl smält smör
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
1/2 tsk vaniljsocker

Glasyr:
75 g blockchoklad
1-2 msk vispgrädde


Gör så här: Rör ihop alla ingredienser i en bunke, häll smeten i en smord och bröad form, gärna med löstagbara kanter. Grädda i 150 grader i ca 35 minuter. Riv chokladen till garneringen, blanda med grädden och låt allt smälta ihop i ett vattenbad. Bred chokladen över den avsvalnande kakan.

Kommentarer
Postat av: Linda

mmmm...så gott!!

2010-05-10 @ 11:35:03
Postat av: Sara

Jag älskar kladdkaka! Fina bilder!

2010-05-10 @ 13:59:19
Postat av: Cattie

Will try it! :-) I Allt om Mat's valborgs-nr fanns recept på en riktigt mäktig romrussinkaka. Tung. Söt. Underbar till svart kaffe om man gillar söta saker -kan rekommenderas!

2010-05-10 @ 15:08:32
Postat av: Rosita

Ser jättegott ut!!

2010-05-11 @ 16:13:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen