Tung. Söt. Underbar till svart kaffe om man gillar söta saker.


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Några helger i rad har det jobbats ihärdigt med att få båtarna fina inför årets sjösättning. Mat och inte minst fikapauserna har varit viktiga. För lite sedan tipsade Cattie om en ovanligt god kaka i senaste numret av Allt om mat. När det sedan blev dags att baka båtgörarmatsäck kunde jag förstås inte låta bli att testa Catties rekommendation. Då jag tycker betydligt bättre om Baileys än om Rom i bakverk tog jag det i stället. Resultatet blev minst sagt gott! Oavsett om man föredrar kaffe eller te är Catties beskrivning slående. "Tung. Söt. Underbar till svart kaffe om man gillar söta saker."

Lillungens farmor och farfar som är bofasta ute på ön där båtarna ligger bjöds på kakan också, blev förtjusta och serverade i sin tur några äldra damer som glatt konstaterade att det var den absolut godaste chokladkaka som dom ätit. Bra betyg på en helt strålande god kaka med andra ord!


I morgon får ni träffa mig i bagartagen!:)
______________________________________________________________________________________________

 

Ingredienser:

 

1 ½ dl sultanrussin (eller helt vanliga russin)

½ dl Baileys eller mörk rom

100 g sötmandel

100 g mjökchoklad

100 g mörk choklad (70%)

200 g smör

3 ägg

2 ½ dl socker

1 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

½ tsk bakpulver

 

Gör så här: Lägg russinen i Baileys (eller rom), gärna åtta timmar eller mer. Skålla och skala mandeln, grovhacka med mjölkchokladen. Smält smöret i en kastrull, låt den mörka chokladen smälta i smöret under omrörning. Låt svalna. Vispa ägg och socker vitt. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver. Rör ned mjölblandningen i chokladsmeten. Blanda ned äggvispet och russinen. Smörj en form med löstagbar botten (ca 24 cm). Häll i smeten och strö övermjölkchokladen och mandeln. Grädda mitt i ugn ca 25 - 40 min, 175 grader (första gången jag bakade gräddade jag den i 25 minuter men tyckte att den blev lite väl lös, andra gången förlängde jag tiden till ca 40 minuter och blev nöjd med resultatet. Kakan ska vara lite lös i mitten. Låt svalna och ställ kallt över natten. Pudra över kakao och servera kakan kall med grädde, glass, smaksatt crème fraiche el. dyl.

 


Kommentarer
Postat av: Ida

Så gott det där ser ut!! Jag måste absolut baka och ska oxå prova med Baileys:)

2010-05-24 @ 21:28:50
Postat av: Cattie

Så kul att den blev uppskattad! Baileys är nog helt rätt då romsmaken annars blir väldigt framträdande. Jag förstår att man lätt kan dubbla gräddtiden från 25 minuter för min blev väääääldigt kladdig (läs: smetig)...Riktigt roligt att bli inspirerad igen av något man redan bakat!!!



I helgen blev det för min del en New York Blueberry Cheesecake (tyvärr inte så god som jag hade hoppats på), chokladbollar (alltid rätt, Leilas recept rockar) samt "Munkmuffins" som figurerat på flertalet bakbloggar. Enkla, men ack så goda nybakade...:-)

2010-05-26 @ 08:35:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen