Kokoskulor gjord på kondenserad mjölk


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Det här hemlagade godiset är oooootroligt gott!!! Gjorda på kondenserad mjölk, smör, kokos, socker och choklad! Smakar lite som en adligare variant av köpegodiset Bounty. Suits my backyard very well med andra ord!:)


Jag har faktiskt inte bestämt mig för vad jag ska blogga härnäst, har en massa gott i lager bla en suuuupergod soppa, godaste Baileyskakan och så ska en helt ny och hett efterlängtad kategori öppnas här varefter....nåja..

____________________________________________________________________________________________



Ingredienser:

100 g smör (rumsvarmt)
100 g florsocker
2 tsk vaniljsocker
200 g kokos
knappt 1 burk kondenserad mjölk, den sötade varianten, ca 400 g
Ca 150 g mörk choklad

Gör så här: Lägg burken med kondenserad mjölk i en kastrull med vatten, koka i ca 2 timmar, vattnet ska täcka burken hela tiden, fyll på mer om det behövs. När mjölken är färdigkokt blandar du den tillsammans med övriga ingredienser (inte chokladen). Låt smeten svalna något i kylskåpet så att du kan forma bollar (gör dem ganska små). Smält chokladen och doppa bollarna. Låt stelna på ett fat!

Kommentarer
Postat av: DuckyCooking

Hei! Dette ser fantastisk ut! Eg elskar Bounty:) Har eit par spørsmål: Kor mykje kondensert melk er det i "1 burk" - ca 400 g? Skal smøret vere mjukt? Helsing Norge:)

2010-05-19 @ 10:42:45
Postat av: Hanna - Bakfnatt

Åh, dessa blev jag riktigt sugen på att testa! Låter hur gott som helst =) Vackra bilder!

2010-05-19 @ 15:18:16
URL: http://www.bakfnatt.blogspot.com
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"DuckyCooking"

Hej Norge!!:) Smöret ska vara rumsvarmt (ska genast lägga till det i receptet), burkstorleken är jag däremot lite mer osäker på, vet så här på rak arm inte riktig hur mycket den som jag brukar köpa rymmer...ska titta efter nästa gång jag är i affären. /Karin

2010-05-19 @ 15:44:38
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Hanna - bakfnatt"

Kulorna är verkligen jättegoda! Tack för berömmet!! /Karin

2010-05-19 @ 15:46:03
Postat av: Erika

Mumsigt!!!

2010-05-19 @ 16:27:14
Postat av: Ottilia

Vart köper man kondenserad mjölk??

2010-05-20 @ 13:12:29
URL: http://tilamao.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hej!



Kan intyga att de smakar underbart!!



Älskar dina bilder också Karin!



// Sofia

2010-05-20 @ 13:57:57
Postat av: Kaksmulan

Ännu ett smaskigt recept från dig, som bara måste testas. De ser supergoda ut! Tack!

2010-05-20 @ 14:22:56
URL: http://kaksmulan.se/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Ottilia"

Jag skulle tro att kondenserad mjölk finns lite varstans, Willys, Ica, Coop. Mjölken är förpackad i en konservburk!:) / Karin

2010-05-22 @ 22:45:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen