Makalös Tosca


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Ska ni baka tosca tycker jag att ni ska testa det här receptet, väldigt saftigt och riktigt riktigt gott!!!

För er som har ett öga för detaljer kan jag berätta att mamma gick på loppis för några år sedan och hittade kniven på bilden i ett av stånden. Hon kunde förstås inte låta bli att köpa den, vacker och färdiggraverad som den var. Jag fick den sedan i namnsdagspresent den andre augusti, djupt uppskattad och väl använd har den blivit. Men vem min namne var lär jag nog aldrig få veta.


Jag känner mig lite sugen på soppa, jag tror vi tar och kikar på en smått oslagbar variant här i nästa blogginlägg.
_____________________________________________________________________________________________



Ingredienser:

100 g smör
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk mjölk

Toscaglasyr

1 1/2 dl mandelspån
100 g smör
1 dl socker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk

Gör så här: Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner vetemjöl, bakpulver och mjölk. blanda tillsist ner det avsvalnade smöret. Häll smeten i en smord och bröad form, gärna med löstagbara kanter.  Grädda i 175 grader i ca 25-30 minuter. När kakan stått knappt ca 25 minuter i ugnen blandar du ingredienserna till glasyren i en kastrull och låter smeten koka upp. Tag ut kakan ur ugnen och bred på toscaglasyren, grädda i ytterligare ca 15 minuter. 






Kommentarer
Postat av: Antevanten

Tosca är gott.....hade en period då jag rationaliserade bort den mjuka delen och gjorde bara toscan.....hällde den sedan över glass så att den stelnade och blev som ett knäcktäcke....jättegott!!!!

Häpp!

2010-05-25 @ 09:06:44
URL: http://kolmardstroll.blogg.se/index.html
Postat av: Emmy

Tosca är så undebart gott! Brukar dubblera glasyren...

2010-05-25 @ 17:48:42
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Anna

Vilka härliga bilder!

2010-05-25 @ 20:06:15
Postat av: Jossan

Jag tycker väldigt mycket om tosca och väljer det gärna när jag är på café och fikar, jag har alltid trott att det varit väldigt svårt att baka? När jag läser ditt recept verkar det inte särskilt svårt, kanske till och med jag klarar av att göra en kaka?:-) Jättefina bilder!

2010-05-26 @ 07:38:13
Postat av: Eva

Så gott det ser ut! En riktig klassiker. /Eva

2010-05-26 @ 11:07:00
Postat av: Ida

Länge sen jag gjorde en toscakaka. Är nog dags igen! Blev riktigt sugen på det och en kopp te, men får väl nöja mig med min kladdkaka jag bakade idag :)

2010-05-27 @ 00:32:10
URL: http://idasvedlundstahl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen