Äpplechutney att toppa ostkexet med


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Min kompis Sofia bjöd på middag och kvällsmys för ett tag sedan. När ostbrickan plockades fram hade hon kokat en äpplechutney som extra smaksättare till osten. Verkligen pricken över i tillsammans med en bit Brie och ett rågkex.


Lillungen har snart födelsedag, i nästa blogginlägg spanar vi in en av kalasbordets spröda marängläckra långpannekakor.
_____________________________________________________________________________________________

Ingredienser:
3 äpplen
2 charlottenlökar
1/2 dl äppelcidervinäger
1 dl råsocker
1-2 msk honung
1 1/2 dl russin (gärna sultanrussin)
1/2 tsk salt

Gör så här: Skala och tag bort kärnhuset från äpplena, dela i mindre bitar. Finhacka löken. Blanda äppelcider, socker, salt och honung i en kastrull. Tillsätt äpplen. lök och russin. Låt allt småsjuda i ca 50 minuter under lock tills det tjocknat, rör om då och då. Servera tillsammans med t.ex grönmögelost, brie och kex. Själv har jag inte prövat men det sägs vara gott även till kötträtter.

Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Det lät riktigt gott med äppelchuttney. Passar bra att göra nu under äppelsäsongen.

2010-10-06 @ 08:44:41
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Helena

Vilket bra tips! Det låter gott!

2010-10-06 @ 08:57:59
Postat av: Kaksmulan

Åh vad bra, jag har gjort någon liknande men tappat bort mitt recept så nu kan det bli äpplechutney igen.

2010-10-06 @ 14:41:20
URL: http://kaksmulan.se/
Postat av: Maria

ost och vin är min fredagsfavorit, detta måste provas!

2010-10-06 @ 16:21:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen