This is my cup of tea!


Foto: Karin / bevemyrs blogg


This is my cup of tea!

En grov opolerad kaka med härligt god kanelsmakande havregrynsfyllning!

I nästa blogginlägg klickar vi oss in i "sylta och safta" kategorin!:)
___________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

Botten:

100 g smör, smält
3 dl mjölk
1 ägg
3 dl socker
7 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver

Fyllning (är jag på riktigt gottehumör gör jag en och en halv sats av fyllningen;):

150 g smör, smält
2 1/2 dl socker
3 dl havregryn
1 1/2 - 2 msk kanel

Gör så här: Vispa ägg och socker pösigt och rör sedan ner övriga ingredienser. Bred ut smeten på en bakplåtspapperklädd långpanna. Smält smöret i en kastrull och blanda i socker, havregryn och kanel. Klicka kanelröran på kakbotten och grädda kakan i 225 grader i ca 15 minuter.

Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Mums, havregryn och kanel, det gillar jag.

2010-10-14 @ 09:59:56
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Kaksmulan

Tror minsann det är "my cup of tea" också, ser jättegott ut, vill ha ;)

2010-10-14 @ 15:43:05
URL: http://kaksmulan.se/
Postat av: Anonym

Smaskigt!!! Låter gott med havregrynsfyllningen ihop med "sockerkaksbotten"!

2010-10-14 @ 18:26:46
Postat av: MATBLOGGEN



Så gott!!



Postat av: Tessilago

Hittade tillbaka till din blogg och detta recept i förra veckan och gjorde kakan. Kollegorna på jobbet kunde inte få nog av den, ej heller jag eller dottern. Så gott, tack för receptet! Ser fram emot att tillaga fler av dina recept.

2011-01-28 @ 20:45:31
URL: http://www.tessilago.se
Postat av: C

Hej!



Googlade mig fram efter denna & fastnade för din. Kakan står just i skrivandets stund i ugnen. Men jag har en liten fundering på receptet. Du skriver att man ska vispa ägg & socker pösigt. Vitan förstår jag att man kan få pösig, men äggulan? Den innehåller mestadels fett & är ju svår att få pösig.. eller yrar jag?

2012-01-05 @ 15:37:24
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"C"

Inget yrande här inte, fast jodå, det går att vispa "pösigt", då menar jag inte marängskumsfast utan mer lite fluffigt eller hur man nu skall säga:)



Hoppas att du blev nöjd med kakan!



/Karin



2012-01-06 @ 10:36:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen