Plommonsylt med kanel, nejlikor och citron


Foto: Karin / bevemyrs blogg

För lite sedan var lillungen och jag ute på Dunderhov, mina föräldrar har tomten full av fruktträd så vi passade på att plocka med oss en påse plommon hem. Av någon anledning har jag alltid varit en skeptiker till plommon i tillredd form. I år gjorde jag trots allt slag i saken och kokade några burkar med plommonsylt. Smaksatte med kanel, nejlikor och citron. Till min förvåning smakade det väldigt väldigt gott, nästintill oslagbart tillsammans med ett fullkornskex och en bit Brie. Nästa år blir det att koka på sig ett betydligt större lager inför det bistra vinterhalvåret!:)

Ingredienser:

2 kg plommon
1 kg syltsocker (eller så mycket du själv tycker är lagom)
4 kanelstänger
1 tekula full med torkade kryddnejlikor
1 citron i skivor

Gör så här: Skala och kärna plommonen, koka dem tillsammans med kanel, nejlikor och socker (kolla tidsangivelsen på syltsockerförpackningen). Ta upp tekulan och sleva sen upp sylten i rena, varma (så att de inte spricker) burkar, stick ner några citronskivor i varje burk.

Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Gott med marmelad. Jag har plommmon i frysen som jag tänkt göra marmelad på, tack för receptet.

2010-10-17 @ 11:40:13
URL: http://bakgladje.blogspot.com
Postat av: Sussie

Så gott! Ska kila iväg till Ica och köpa mig en förpackning plommon och prova!

2010-10-17 @ 16:55:47
Postat av: Sussie

Det blev gott minsann!!:)

2010-10-20 @ 22:10:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen