Världens godaste marmelad


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Jag fyllde år för lite sedan och fick ett päronträd och i väntan på egen frukt - en stor burk päronmarmelad. I min mun kan en marmelad inte smaka bättre - världens godaste! Blir du sugen (vilket du borde bli för det här är gott;) men inte har någon sparad frukt, gå till närmsta butik!:)


______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

2 kg färska päron
1-2 vaniljstänger
1-2 kg syltsocker (beroende på hur söt du vill ha den, jag brukar ta en och en halv påse ungefär)

Gör så här: Skala och skär päronen i små bitar. Lägg bitarna i en kastrull, skär ett snitt i vaniljstången, skrapa ur innehållet med en kniv och lägg det bland päronen tillsammans med stången. Koka päronen mjuka. Tillsätt sockret och koka i ca fem minuter, ta bort vaniljstången och häll upp på glas eller i små påsar (påsarna går att frysa)


Kommentarer
Postat av: FowZie - pojkfixerad Eskilstunabo

Allt bra med dig nu när man gått upp från sitt vinteride? :)

2011-04-28 @ 08:11:59
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/
Postat av: SANNA

Mmmm, så gott det ser ut!

2011-04-28 @ 09:40:48
Postat av: sanna

Grattis i efterskott:),kul med ett eget litet päronträd.Päronmarmelad låter jättegott,så det måste jag prova framöver.

Kram Sanna

2011-04-28 @ 10:26:42
URL: http://www.sannaspicknickkorg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen