Banansylt med smak av citron, kanel och vanilj


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Till vardags blir det gärna fullkorn och fil till frukost, helgerna däremot bjuder på lite sötare och onyttigare njutning. För något halvår sedan lyssnade jag på radio, en kvinna berättade om delikatesser från olika Afrikanska länder och påstod att marmelad/sylt med banan, kanel, vanilj och citron var näst intill oslagbart gott. Själv har jag grunnat på det sedan dess och kunde tillslut inte låta bil att på gehör provkoka mig en omgång. Resultatet visade sig bli gott, ovant i munnen på något sätt men riktigt gott! Smakar bra på både rostmackan och pannkanan!:)


I nästa blogginlägg bjuder jag er på jordens godaste tårta!:)
_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

1 kg bananer (ordentligt mogna), ekologiska
1 kg syltsocker
lite vatten
1 vaniljstång
3-4 kanelstänger
1  citron, rivet skal och saft

Gör så här: Skala bananerna, dela dem och lägg ner dem i en kastrull, häll på sockret och lite vatten. Skär ett snitt i vaniljstången, skrapa av fröna ner i kastrullen, lägg i stången och kanelstängerna. Riv i citronskal och pressa i saft. Koka i ca 5-10 minuter. Plocka ur vaniljstång och kanelstängerna. Mixa med stavmixer till en jämn smet. Låt svalna, servera som pricken över i på rostmackan, pannkakan eller någonting annat gott!:)



Kommentarer
Postat av: Erika

Banansylt låter annorlunda...och gott! Tror att det skulle passa jättebra till chokladpannkakorna som jag brukar göra!;)

2011-02-05 @ 07:58:50
Postat av: yvonne

Det låter gott! Jag gillar inte bananer annars, men skivade på smörgås är det faktiskt gott. Och så här, med citron..måste testa! Fast jag gör nog en mindre sats...

2011-02-05 @ 10:51:47
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

det måste jag bara testa, låter så gott

2011-02-05 @ 20:13:04
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: carina

Har provat(som så mycket annat på denna blogg)gott annorlunda och lätt-snabb gjort,passar säkert också i en rulltårta t.e.x.

2011-02-07 @ 17:43:36
Postat av: Linda Granstedt

Vad spännande din blogg är. kommer verkligen att läsa dina inlägg igen! =) Hoppas du har en spännande vardag =P

2011-02-22 @ 00:23:24
URL: http://jade.se/reseerbjudanden

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen