Godaste persiska kycklingen med saffran och zereshk


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Ibland blir jag nyfiken på att prova någonting lite annorlunda. På min lunchrast i fredags kunde jag inte låta bli att slinka in i en av de väldoftande orientlivsaffärerna som finns i närheten av mitt jobb. Ut kom jag med det lite sura torkade bäret "Zereshk", enligt den trevliga affärsinnehavaren typisk för Persisk matlagning, ett recept hade jag också.

Kycklingen visade sig bli nåt helt otroligt god. Leta reda på Zereshk och provlaga ni också, är ni öppna för lite nya smaker tror jag inte att ni kommer att bli besvikna!


I nästa blogginlägg tipsar jag om riktigt god helgmat!:)
_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

1 kg kycklingfilé
4 gula lökar
1/2 dl vatten
1-2 msk socker
1 kuvert saffran, 1/2 g
1-2 dl Zereshk (röda torkade bär)
Salt
Peppar
Smör för stekning

Gör så här: Hacka löken, fräs sakta i smör och vatten (ha inte för hög värme och för bråttom, löken blir godare om den får tid på sig att mjukna och bli lite "glasig").Blanda i saffran och socker, rör om och häll sedan på bären. Värm en stund. Häll över på en tallrik. Dela kycklingen i småbitar, fräs den i smör i samma (odiskade) panna som du stekte löken i, salta och peppra. När kycklingen är genomstekt blandar du i lökblandnigen. Salta och peppra. Servera tillsammans med ris och en god sallad.


Kommentarer
Postat av: Veronica

Såg gott ut! Har man nån form av sås till, eller funkar det som det är med enbart ris? Vi måste höras snart - allt för länge sedan! Ha det gott & kram!

2011-02-09 @ 17:29:35
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Veronica"

Ja, usch vad tiden går! Jo, kycklingen är fantastiskt god som den är utan sås, mannen i huset åt dock creme fraiche till och tyckte att det var perfekt!:)

2011-02-10 @ 10:51:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen