Pumpa- och solrosfrötosca


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Tosca är en riktig favoritkaka, saftig botten och seg glasyr i en perfekt kombination är verkligen jättegott! Själv tycker jag dessutom mycket om pumpa- och solrosfrön. Första gången jag skulle prova att ha det på en toscakaka blandade jag av misstag i linser vilket jag verkligen inte rekommenderar någon:), däremot när jag senare måttade rätt bland torrskaffen visade det sig bli ett väldigt spännande och gott toscaalternativ.


I morgon är det Alla-hjärtans dag!;)
_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser botten:

100 g smör
2 ägg
2 dl socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk mjölk

Toscaglasyr (till kakan på bilden har jag gjort dubbel sats):

1/2 dl pumpafrön
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl mandelspån
100 g smör
1 dl socker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk

Gör så här: Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner vetemjöl, bakpulver och mjölk. blanda tillsist ner det avsvalnade smöret. Häll smeten i en smord och bröad form, gärna med löstagbara kanter.  Grädda i 175 grader i ca 25-30 minuter. När kakan stått knappt ca 25 minuter i ugnen blandar du ingredienserna till glasyren i en kastrull och låter smeten koka upp. Tag ut kakan ur ugnen och bred på toscaglasyren, grädda i ytterligare ca 15 minuter.

Kommentarer
Postat av: Martina

Mmmm, älskar toscakaka men har faktiskt aldrig bakat den själv.

2011-02-13 @ 10:30:37
URL: http://www.matochodla.blogspot.com
Postat av: Anna

Du får verkligen snålvattnet att rinna med alla dina läckerheter!

2011-02-13 @ 11:20:40
Postat av: Jimmie

Ser otroligt gott ut, måste testas.

2011-02-13 @ 14:23:13
URL: http://varldensbastamatblogg.blogg.se/
Postat av: M A T B L O G G E N



Toscakaka är alltid gott :-)

Fin bild också.



/ Jenny



http://pernillawahlgren.se/bloggar/jennys-matblogg


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen