Vackert och gott! Sushi


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Fredag, helg och mysmatsdagar närmar sig. Har du inte lagat sushi med syltad ingefära tidigare kan jag varmt rekommendera de här superenkla recepten. Dessutom både vackert och gott, väldigt trevligt att njutäta när helgkänslan börjar krypa in i kropp och själ!:) 

I nästa blogginlägg bjuder jag er på en skön helgfrukost:)
______________________________________________________________________________________________

Ingredienser Sushi:

1 paket Noriark, "algpapper" (brukar finnas att köpa i vanliga matvarubutiker)
sushiris (brukar också finnas att köpa i matvarubutiker)
3 msk risvinäger
1 msk strösocker
1 tsk salt
1 gurka
1 avokado
1 paket crabfish
1 tub wasabiepasta

Gör så här: Koka ris. Blanda vinäger, socker och salt och häll det på det färdigkokta, avsvalnade riset. Rör ihop. Lägg ut "algpapper" med den blanka sidan nedåt (gärna på ett bakplåtspapper så går det lättare att rulla), bred ut ett tunt lager av riset, lägg en rad med crabfish, lax eller liknande, en rad med avokadostavar eller gurkstavar och om du tycker om det lite starka så pressar du ut en sträng med wasabipasta. Rulla till en fast rulle (typ en minirulltårta:), skär i lagom stora bitar. Servera med syltad ingefära, räkor, wasabi, japansk soja och annat du tycker om.


Ingredienser syltad ingefära:

1 rejäl bit färsk ingefära (ca 5x2 cm)
½ dl vatten
½ msk asiatisk fisksås
1/2 dl strösocker
2 lime, juicen
1½ dl risvinäger eller annan mild vinäger
1-2 krm wasabipasta

Gör så här: Skala ingefäran och skär den i tunna, tunna skivor. Koka upp vatten, fisksås, socker, limejuice, risvinäger och häll det över ingefäran. Rör i wasabin. Ingefäran går att äta direkt och håller åtminstone i en vecka i kylskåpet, den smakar mer och blir mer syltad vartefter tiden går.

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Jag hade inte ens funderat över att man kunde göra sushi själv:p Nu måste jag absolut prova!:)

2011-02-03 @ 09:57:32
Postat av: Sabina

Åh tack!! Jag hade tänkt att testa på att göra egen sushi i helgen, nu slipper jag leta recept själv :) det låter jätte spännande!

2011-02-03 @ 10:11:54
URL: http://marsipanfreak.blogspot.com
Postat av: Anita

Tack för den inspirationen!:-)

2011-02-03 @ 10:31:06
Postat av: Jimmie

Sushi är en av mina absoluta favorit rätter.

Snyggt fångat på bild var det oxå.



Om du vill pröva något gott med rå lax så kolla den här länken en otroligt god enkel rätt. Porter marinerad lax med gari.

http://varldensbastamatblogg.blogg.se/2011/january/utkast-jan-28-2011.html#comment

2011-02-03 @ 18:24:08
URL: http://varldensbastamatblogg.blogg.se/
Postat av: Marie

Det där såg verkligen gott ut, det måste jag absolut prova!! Snygg blogg!!

2011-02-03 @ 19:01:14
Postat av: Erika - Bakglädje

Vad sugen jag blev på suchi nu. Det måste skrivas upp på matsedeln framöver. Det är ju så gott!

Trevlig helg!

2011-02-04 @ 16:34:10
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen