Vaniljcrêpes med apelsinsmör, mandarinklyftor och choklad


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Absolut supergott!!!!


I nästa blogginlägg äter vi grovt och gott bröd!:)
______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:

2 dl vetemjöl
4 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1/2 tsk salt
1 msk vaniljsocker
2 stora ägg eller 3 mindre
50 g smör (smält)

Fyllning:

2 1/2 dl florsocker
100 g smör (smält)
1 dl pressad saft från apelsin
rivet skal från 1 apelsin
Hackad choklad
1 burk konserverade mandarinklyftor
Ev Lönnsirap

Gör så här: Rör ihop ingredienserna till crêpesen och grädda ganska tunna crêpes. Blanda florsocker och smör tillsammans med skal och saft från apelsinen. Bred blandningen på de svala crêpesen och vik varje crêpes två gånger. Lägg crêpesen i en ugnssäker form, placera mandarinklyftor uppe på, hacka choklad och strö över (går även att ha inne i crêpesen). Ringla ev på lönnsirap och garnera med rivet apelsinskal. Ställ in formen i ugnen, ca 200 grader tills chokladen smält och crêpesen blivit varma.

Kommentarer
Postat av: Karin

Lät himla gott! När vi var i Bangkok för ett par veckor sedan besökte vi ett Crepes-fik i central world gallerian. Där hade du kunnat hämta mycket inspiration:)

2011-01-16 @ 10:03:30
URL: http://karinolofsson.se
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Så gott det ser ut

2011-01-16 @ 10:17:34
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: EmbLeM

Jag skulle föredra om du skrev ut hur många portioner dina recept räcker till. Så som med den ogräddiga grytan, där behöver jag veta hur många portioner den är till så att jag som ensam kan dela receptet till endast två portioner och veta hur mycket jag ska ha

2011-01-16 @ 11:31:00
URL: http://emblems.blogg.se/
Postat av: Emma

Det där ser verkligen jättegott ut!!

2011-01-16 @ 15:30:22
Postat av: Mårtenssons kök

Mmm, vilka goda smaker!

2011-01-16 @ 20:06:46
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Cattie

Dregel, dregel -look lovely, as usual! :-)

Jag har invigt alla mina julklappar från maken, dvs: en helt underbar kakform!!! Och en kanonsmidig liten fotostudio! Nu tjatar jag bara på gubben att vi ska ta och bjuda över familjen Bevemyr framöver så jag kan pumpa på alla detaljer om Skottland -är såååå sugen på att åka dit i vår! :-)

Hälsn

//Cattie

2011-01-17 @ 13:40:48
URL: http://www.cattiegirl.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej det låter jättegott det måste jag testa kramar NK

2011-01-17 @ 20:18:51
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Karin"

Det känns som att crêpes-fiket du beskriver är värt en resa till Bankok bara det!:)

2011-01-17 @ 20:39:34
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"EmbLeM"

Visst har du rätt i att det ibland skulle underlätta med portionshänvisning, det är ju bara så ruskigt svår att avgöra. Jag tycker att man äter så olika stora portioner att jag valt att konsekvent (nästa iallafall) aldrig skriva ut antal, jag tänker att man får titta på ingrediensernas storlek och avgöra själv!:)

2011-01-17 @ 20:45:49
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Cattie"

Dina julklappar är bara för fina!!! Kakformen är näst intill oslagbar och din ministudio gör mig allt bra sugen!:) Klart att ni ska fara iväg till Skottland, helt underbart!! Vi delar förstås med oss av allt vi bara kan!!:) /Karin

2011-01-17 @ 20:51:41
Postat av: Ann-Sofie

Gjorde dessa crepes i påsk,smaken var underbar, men jag gjorde nog något fel för fyllningen var väldigt rinnig. Jag tog nog dubbelt så mycket florsocker för att det skulle ta ihop.Ska man låta den svalna också och stelna lite? Det blev över lite som jag ställde i kylen och blev då mer bredbar märkte jag, men då var crepsen redan slut. Men goa´var de´!

2012-04-13 @ 09:48:40
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

'Ann-Sofie'

Jo, som du själv listade ut, avsvalnat smör gör att fyllningen blir lite tjockare, jag borde ha varit tydligare med det i beskrivningen:) Kul att du tyckte om den iallafall!!



/Karin

2012-05-16 @ 19:35:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen