Tore Wretmans kaka och Glad midsommar från sjön!:)

'
Foto: Karin / bevemyrs blogg


Mandelmaräng, äggkräm, choklad och jordgubbar, ingen dålig kombination en dag som denna!

Själv är jag ute på sjön och ska mumsa i mig precis just en sådan här kaka idag!:)

Glad Midsommar allesammans!!!
_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser:
Botten:
150 g mandel, mald
200 g florsocker
1 msk potatismjöl
4 äggvitor, vita och gula separerade
Äggkräm:
4 äggulor
150 g strösocker
1½ dl vispgrädde
100 g smör

100 g choklad
jordgubbar

Gör så här: Vispa äggvitorna till hårt skum och rör sedan försiktigt i mandel, florsocker och potatismjöl. Fördela smeten i två formar med löstagbar kant, kläm fast ett bakplåtspapper i botten så lossnar kakan lättare från formen när den är färdig. Grädda i 125 grader i ca 50 minuter. Gör krämen genom att blanda äggulor, socker och grädde i en kastrull. Rör hela tiden tills smeten tjocknat, drag av kastrullen från plattan och rör i smöret. Lägg först den ena botten på ett fat, bred på krämen och lägg sedan den andra botten uppe på. Smält chokladen och fördela det mesta på kakan, skiva jordgubbar och lägg på. Ringla som avslutning lite choklad uppe på jordgubbarna.

Kommentarer
Postat av: Sabina

Herreguud så gott det låter!!!

2011-06-24 @ 09:59:19
URL: http://marsipanfreak.blogspot.com/
Postat av: Mårtenssons kök

Mums verkar tårtan att vara, helt klart!



Hoppas du har en fin midsomarhelg ute på båten. Låter som ett härligt sätt att fira dagen på, hoppas du njuter av fint väder också:)

2011-06-24 @ 11:46:57
URL: http://martenssonskok.blogspot.com
Postat av: Vicky

Det låter jättegott det där. Ska prova den till min födelsedagbjudning tror jag.

2011-06-26 @ 06:50:29
Postat av: Sara W

Wow, vilken tårta! Den låter hur god som helst och fotot är verkligen snyggt.



Nu måste jag bara hitta något lämpligt att fira så jag får baka den...



Hälsningar



Sara W

2011-06-26 @ 18:13:57
URL: http://kaksmula.blogspot.com
Postat av: Sara W

Hej igen!



Jag fastnade på fin blogg och har nu läst alla inlägg. Oj, vad mycket inspiration jag fått. Får börja med päronmarmeladen. Får man fråga hur mycket marmelad den blir av en sats på 2 kg päron?



Tack för en riktigt fin och trevlig blogg!



Hälsningar



Sara

2011-06-26 @ 22:23:37
URL: http://kaksmula.blogspot.com
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Sara W"

Hej!

Jag kan inte säga exakt, brukar fylla bukarna vartefter, några kilo blir det ju förstås eftersom man tillsätter ganska mycket syltsocker. Du får gärna höra av dig när du vet bättre än jag!:)



Tack för allt bloggberöm!:)



Hälsar Karin

2011-06-29 @ 07:57:52
Postat av: Smsa Låna

Kul att du bloggar! Fortsätt så :)

2011-07-20 @ 05:03:33
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen