Fantastiskt god Crostata med bär och hasselnöstkräm


Foto: Karin / bevemyrs blogg

Så här års börjar jag längta efter sommarledighet och semester. Vill stuva ner familjens pick och pack och fara iväg till främmande dofter och oprövade smaker, leta mig fram till byns bageri och rådfråga lokala handlare om delikatesser. Nåja....i väntan på dessa tider får jag helt enkelt styra till det hemma i mitt eget kök:)

Crostata är det Italienska uttrycket för pajer med frasig deg. Pajen fylls gärna med marmelad av något slag och bakas sedan i ugnen för att bli sådär lite segkrispiga. Minipajerna på bilden är något försvenskade och fantastiskt goda med sin blandning av björnbär, hallon, lingon och hasselnöstskräm. En naggande god liten småkaka som drömmer om sydligare breddgrader och nog kan få den mest kräsne att falla för en fikainvit;)

Kakorna innehåller även skal och saft av en citron. Själv använder jag bara skal från ekologiskt odlade citroner eftersom den oekologiska citronen är en av de frukter som besprutas mest av alla frukter som importeras till Sverige. Jag har svårt att tro att det går bort när man skrubbar och mögelbekämpningsgift och annat elände är ju inget man vill ha i sina bakverk (eller för den delen i sin tekopp;)!


I nästa blogginlägg bjuder jag er på vad som antagligen är årets godaste semla!:)
_______________________________________________________________________________________________

Ingredienser ca 25-30 st:

Deg:

5 dl vetemjöl
150 g smör (kallt, delat i tärningar)
1 1/2 dl socker
1 ägg
1 krm salt
1 msk vatten (så kallt som mjöligt)

Fyllning:

400 g bär (jag använder lika delar av björnbär, hallon och lingon)
2 dl socker
1 citron, saft och skal (ekologisk)

1-2 dl hasselnötskräm (typ Nutella)
Florsocker att pudra över

Gör så här: Blanda alla ingredienser till degen, det tar lite tid och möda att få ihop den eftersom det är förhållandevis ganska mycket mjöl, men det är precis så det skall vara. Låt degen vila i kylskåp i 1 timma. Gör fyllningen genom att bland bär, socker och citronskal/saft i en kastrull. Låt allt småkoka tills allt vatten är borta, ca 30 minuter, det skall bli kletigt och ha samma konsistens som marmelad. Smörj små formar med smör, tryck ut degen i formarna, klicka i hasselnötskräm och marmelad. Grädda i ca 25-30 minuter i 175 grader. Pudra över florsocker innan servering.



Kommentarer
Postat av: Karin

Vilken härlig blogg med inspirerande bilder!

Kram Karin

2011-03-06 @ 19:10:50
URL: http://www.bagerskan.se
Postat av: Nadia

Hej!



Jag har följt din blogg i princip dagligen några månader men jag är tyvärr usel på att skriva kommentarer. Jag älskar bilderna och har provat något recept här och var. Jag önskar dock ofta att man kunde se hur bakelserna och maten ser ut inuti, det gör det redan utsökta att se ännu mer lockande ut. Ett tips och keep up the good work.

2011-03-06 @ 19:29:41
Postat av: Jimmie

Tack för din kommentar.

Vackert dukat och snyggt plåtat.

Ha en fortsatt skön söndag.

2011-03-06 @ 21:14:27
URL: http://varldensbastamatblogg.blogg.se/
Postat av: Anna

De där småkakorna låter verkligen sjukt goda, Nutella är en favorit!

2011-03-06 @ 21:29:44
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

Ser ju bara så gott ut :-)

2011-03-07 @ 11:18:09
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Yasemin

Vilka härliga och inspirerande bilder du har. hit kommer vi tillbaks. :)

2011-03-07 @ 20:09:36
URL: http://www.mezehouse.org/
Postat av: Caroline_GoodCupcakesGood

Heisann og takk for at jeg fikk oppdage bloggen din ved at du skrev på min blogg. Jeg synes bildene dine er fantastiske. Ser at jeg har mye å lære på den fronten! Kanskje du kan lære meg noen triks.

2011-03-07 @ 22:07:34
URL: http://goodcupcakesgood.blogspot.com/
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Nadia"

Så glad jag blir att du tycker om bloggen och recepten här!!:)



Du har helt rätt i dina fototips, jag har försökt några gånger men får aldrig riktigt till det, är nog en för dålig fotograf helt enkelt, får det mest att se osmakligt ut, provade faktiskt att dela en av småpajerna på bilden men hualigen, det såg mest kletigt ut!:) Hur som helst så ska jag tänka på det i fortsättningen!:)

2011-03-08 @ 10:13:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen