Brietårta


Foto: Karin / bevemyrs blogg

God förmiddag allesammans!

Igår kväll åt jag ost. En stor härlig Brie fylld med vispad grädde, philadelphiaost, nötter, torkade aprikoser, hackad gräslök och timjan. Kex och grönt te till och kvällen var ett avkopplande faktum.

Kex och ost tillhör favoriterna. När det inte är i tårtformat, gärna lite småsträva rågkex med fransk vitmögelost och för att harmonisera ihop smakerna, en rejäl klick hemkokt päronmarmelad (tips på godaste marmeladen här)




När jag fotade kom grannen Gösta över, han räddade fotoskärmen från att blåsa omkull och vi småpratade lite om ditten och datten. Klok av Save Foodvisdom insåg jag att osten var för stor för mig och Mats att äta upp själva så Gösta fick med sig en bit!:)

______________________________________________________________________________________________


Ingredienser Brietårta

1 Brieost, ca 500 g
200 g Philadelphiaost
1 1/2 dl vispgrädde
1/2 dl torkade aprikoser, hackade
1 dl, ca 50 g, hackade blandade nötter
1 tsk timjan
1/2 tsk salt
Gräslök, hackad

Gör så här: Skär bort kanterna på osten och dela den sedan på mitten (som när du delar en tårta), vispa grädden och blanda i philadelphiaost aprikoser, nötter, timjan, salt och några msk hackad gräslök. Bred fyllningen på den ena halvan och lägg sedan på den andra. Rulla försiktigt kanterna i gräslökshack. Servera med kex och annat gott!



Köpekex är gott men om du har tid och är på bakhumör kan du prova att lyxa till det med några hembakade timjankex (här). Gott!


I kväll blir det utställning för min del, jag hoppas på fotoljus så jag kan visa er lite bilder.


Kommentarer
Postat av: Emma

Oj, det här lät spännande! Jag har sett varianter på brietårta tidigare, men aldrig med vispad grädde!

Ska försöka testa i sommar, kan tänka mig att det är gott, vispad grädde brukar ju finnas i smörgåstårtor också och det är ju en hit.



Trevlig helg ! :)

2011-05-21 @ 13:49:02
URL: http://newbiecooking.wordpress.com
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Emma"

Både gott och spännande!! Grädde är gott i, men det går bra att byta ut den mot creme fraiche om man föredrar det!:)

2011-05-24 @ 07:18:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen