Esters goda



Foto: Kairn / bevemyrs blogg


Jag bakar ofta och gärna i långpanna, en av de absolut största fördelarna som jag ser det är att man genom bara några enkla moment får en hel mängd oftast väldigt läckra små kakor.

Just därför, bara för att det är så enkelt och gott, har jag samlat på mig en hög med recept på riktigt goda långpannekakor. Esters goda är en av dem - en fin kaka med saftig botten och len smör- o ägg-glasyr!

Varsågoda!

_______________________________________________________________________________________________


Ingredienser:

Botten:
4 ägg
4 dl strösocker
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2,5 dl hett vatten

Glasyr:
200 g smör, smält
2,5 dl strösocker
2 äggulor
4 msk vaniljsocker

Riven choklad eller kokos
Hallon


Gör så här: Vispa ägg och socker pösigt, rör ner övriga ingredienser (först de torra och sist vattnet) och bred ut smeten i en bakplåtsklädd långpanna. Grädda i 175 grader i 15 - 20 minuter.

Lägg smör, socker, vaniljsocker och äggulor i en kastrull och låt allt sjuda på svag värme tills smeten tjocknat. Bred på den avsvalnade kakan, strö på riven choklad eller kokos. Skär i bitar. Garnera med hallon.


Kommentarer
Postat av: Linda - Cupcakefluffan

så gott, brukar göra något liknande, men kallar den för silviakaka

2011-05-03 @ 06:56:29
URL: http://cupcakesfluffan.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Så gott och fint dukat!

2011-05-03 @ 09:00:29
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Sjovillan Susanne

Den kakan har jag recept på jätte god .

Hallon båten lät mysig ..här såg vi lite

snöflingor i luften i går men mer blev det inte

som tur var,men kyligt hoppas värmen kommer tillbaka snart!

En liten fråga är du utbildad fotograf eller självlärd? Gillar verkligen dina bilder :)

Kram Susanne



2011-05-03 @ 10:03:12
URL: http://sjovillan.blogg.se/
Postat av: Mia

Mmm den ser underbart god ut. Måste prova göra den på en gång:-)

2011-05-03 @ 12:22:44
Postat av: Mia

Det var/är jättegod. Den skrivs in i mina favorit recept.

2011-05-03 @ 15:02:04
Postat av: Karin / bevemyrs blogg

"Sjövillan Susanne"

...jag är absolut ingen fotograf på något sätt, gör så gott jag kan bara!:)



Tack, det gör mig verkligen glad att höra!!:)



Kram!!

2011-05-03 @ 19:36:32
Postat av: Anonym



Hej!



Mums denna kaka gillar jag, kallas även för silviakaka. Men jag brukar använda florsocker i glasyren istället för socker. Mitt socker löser inte upp sig, även när jag låter den stå och småputtra ett tag. Vad gör jag för fel?

2011-05-05 @ 05:39:43
Postat av: Maria

2011-05-07 @ 15:55:20
Postat av: Maria

Ser läckert ut! Jättefin bild, riktigt proffsig :) Vad är det du har lagt i tekoppen? Är det en äppelskiva? Hur har du fått till stjärnan i mitten?

2011-05-07 @ 15:56:44
URL: http://ingenrotmos.blogspot.com
Postat av: CJ

Yum!

2011-05-18 @ 10:10:03
URL: http://cjs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

bloglovin

Matbloggstoppen